De New York Stock Exchange (NYSE), de Amerikaanse beurs, kwam vorige week met een idee om zogenaamde direct listings aantrekkelijker te maken. De toezichthouder SEC gaat niet akkoord.
Het idee was dat bedrijven die via een direct listing naar de beurs trekken, net als de muziekapp Spotify en de chatapp Slack in het verleden, nieuwe aandelen konden uitgeven. Dat was voordien niet mogelijk. Bij een direct listing brengen de bestaande aandeelhouders gewoon hun aandelen naar de beurs.
Er zijn veel voordelen aan een direct listing. Zo komen er geen banken aan te pas die een prijs moeten vastleggen en beleggers warm maken, wat een slok op de borrel scheelt. Voor bestaande aandeelhouders is er ook geen ‘lock-upperiode’, een vastgelegde periode waarin geen aandelen mogen verkocht worden.
Geen ophaling
Het nadeel van zo’n direct listing is dan weer dat er geen geld kan opgehaald worden, gezien er geen nieuwe aandelen mogen uitgegeven worden, en dat is voor veel bedrijven geen optie. Ze hebben dat extra geld nodig voor investeringen.
Dat wou de NYSE dus veranderen, maar de Amerikaanse beurswaakhond steekt daar nu een stokje voor. De beursuitbater bevestigt aan de zakenzender CNBC dat het voorstel geweigerd is. ‘Maar we blijven doorzetten’, klinkt het. ‘Dit soort dingen gebeurt wel vaker tijdens het beslissingsproces en we blijven hierrond samenwerken met de SEC.’
De toezichthouder reageerde voorlopig nog niet.