Amazon gaat externe verkopers extra belasten voor diensten die ze niet gebruiken

Amazon gaat externe verkopers extra belasten voor diensten die ze niet gebruiken
Paul Hennessy/NurPhoto via Getty Images

Vastbesloten om zijn inkomsten te verhogen, heeft de e-commerce-gigant besloten een nieuw beleid voor externe verkopers in te voeren. Wanneer deze laatsten geen beroep doen op Amazon om verkochte goederen te verzenden, zullen ze bijkomende kosten moeten betalen. De gekozen timing is echter niet per se ideaal.

In het nieuws: vanaf oktober moeten externe verkopers die hun producten zelf verzenden, 2% kosten betalen over elke verkoop, blijkt uit documenten die door Bloomberg werden geraadpleegd.

  • Met andere woorden, ze moeten betalen voor een dienst die ze niet gebruiken.
  • Deze 2% kosten komen bovenop de commissie van 8 tot 15% die handelaars al aan Amazon moeten betalen om hun producten via het platform te verkopen.

Doorverkopers dwingen om Amazons logistieke diensten te gebruiken

De details: voor de verkopers lijkt dit puur een poging van het bedrijf om hen te dwingen gebruik te maken van zijn logistieke diensten. Maar Amazon stelt dat deze kosten enkel bedoeld zijn om de beheerskosten van een aparte infrastructuur te dekken en de effectiviteit ervan te meten.

  • Het nieuwe beleid van de Amerikaanse gigant richt zich voornamelijk op handelaars die gebruik maken van Seller Fulfilled Prime. Die service werd in 2015 gelanceerd. Doorverkopers kunnen er zelf de leveringen mee beheren. Dat terwijl ze profiteren van het Amazon Prime-label, wat aangeeft dat klanten op een snelle levering kunnen rekenen.
    • Deze dienst werd gecreëerd om het platform in staat te stellen zijn Prime-voorraad uit te breiden zonder zijn distributiecentra te overbelasten, schrijft Bloomberg. Omdat deze handelaars vaak omvangrijke artikelen verkopen die niet passen in de sterk geautomatiseerde magazijnen van Amazon.
    • Inschrijvingen werden in 2019 gesloten. Onlangs heeft Amazon wel aangekondigd dat het binnenkort weer inschrijvingen zal openen, bedoeld om antitrustzorgen van regelgevers te verlichten.
  • Als gevolg daarvan zijn handelaars van plan hun prijzen te verhogen om deze nieuwe kosten, die geen waarde toevoegen omdat ze de leveringen blijven verzorgen, te dekken.

Slechte timing

De timing kon moeilijk slechter, aangezien de Federal Trade Commission (FTC) Amazon al een tijd in het vizier heeft. Die werken de laatste details van een antitrustdossier tegen de e-commerce-reus af

Met deze nieuwe maatregel geeft Amazon de FTC nog meer munitie.

  • Want hoe kan dit niet worden geïnterpreteerd als misbruik van een dominante positie?
  • De verkoopkosten die Amazon aan externe verkopers oplegt, staan centraal in het FTC-onderzoek.
  • Maar voor sommigen toont de timing vooral aan dat Amazon het FTC-onderzoek niet vreest, laat staan de uitspraak en sancties. (ddw)
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.