Markten:
Markten inladen...

MAANDAG 25 MEI

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Ook Amazon weg uit China, dat te veel een jungle blijft voor westerse bedrijven

Logo Business AM
Economie

19/04/2019 | Dominique Dewitte | 6 min leestijd

Amazon, Facebook, Google, Uber… het zijn Amerikaanse bedrijven waarover dagelijks in de westerse media wordt gerapporteerd. Maar wat velen zal verbazen is dat deze techreuzen in China niet of amper actief zijn.

Deze week kondigde ook webwinkel Amazon aan zich per 18 juli uit de Chinese markt te zullen terugtrekken. De cijfers spreken voor zich: in de VS kan Amazon een marktaandeel van 49% claimen, in China… 0,6%.

De Chinese markt wordt duidelijk gedomineerd door lokale spelers, meer bepaald door het duopolie Alibaba (met zijn webwinkel Tmall) en concurrent JD.com. Samen hebben ze 85,3% van de markt in handen.

De verdiensten van Jack Ma’s Alibaba zijn dan ook niet gering. Waar Amazon nooit in is geslaagd, heeft Alibaba wel voor elkaar gekregen: het aantrekken van luxemerken om ze via Tmall te verdelen.

Uit de studie Beauty China 2019 blijkt dat ruim 86% van alle premium-cosmeticamerken een officiële winkel op Tmall uitbaat. 31% heeft zelfs een aanwezigheid op het luxepaviljoen van Tmall. Daarnaast hebben ook grote designermerken als Alexander McQueen, Bottega Veneta, Valentino, Burberry, Tod’s en Versace een online aanwezigheid op Tmall.

Groot in de rest van de wereld, irrelevant in China

Het vertrek van Amazon uit China bewijst nog maar eens dat China een zeer complexe markt blijft voor techbedrijven. Dat is te wijten aan een combinatie van factoren: protectionisme, censuur en een gebrek aan ervaring op de lokale markt.

Google: weg uit China

De Amerikaanse zoekmachine Google verliet China al in 2010. Het bedrijf was gehackt. Ook werd duidelijk dat China er een andere perceptie van vrijheid van meningsuiting op nahield dan men in het Westen gewend was. Google was op dat moment nochtans niet irrelevant in China. Met een marktaandeel van 30% moest het toen enkel onderdoen voor de lokale rivaal Baidu, die toen ongeveer 64% van de markt in handen had.

Of Google nog plannen heeft voor China is niet erg duidelijk. Er is het geheimzinnige Project Dragonfly, maar dat stoot op veel tegenstand binnen het bedrijf zelf en ook binnen de Amerikaanse overheid.

Facebook: weg uit China

Dan is er Facebook, dat op het einde van het voorbije decennium de toegang tot China werd ontzegd. Sindsdien heeft het Amerikaanse bedrijf allerhande pogingen ondernomen om de Chinese autoriteiten van mening te doen veranderen. Maar volgens een aantal waarnemers is het voor Facebook inmiddels echter te laat geworden om in China nog een belangrijke rol te spelen. Facebook werkte zelfs aan een technologie die de Chinese communistische partij zou toelaten om kritiek of andere ongewenste content te blokkeren. Maar al die inspanningen leverden weinig resultaat op. Facebook blijft in China langs de zijlijn staan. Zuckerberg & co moeten toezien hoe Chinese concurrenten zoals Weibo en WeChat de nationale markt inpalmen.

Zuckerbergs inspanningen leverden weinig resultaat op

Uber: weg uit China

Ook de alternatieve taxidienst Uber moest ondanks zijn grote ambities in 2016 in China zijn meerdere erkennen in de lokale rivaal Didi Chuxing. De toenemende druk van de Chinese overheid op het bedrijf en een reeks huiszoekingen in zijn kantoren deden het toenmalige management beslissen het land te verlaten. Het bedrijf is echter nog steeds van plan om geld te verdienen in China via zijn belang in Didi Chuxing. Dankzij een aandelenruil werd Uber de belangrijkste aandeelhouder van dat bedrijf in China. Als onderdeel van de overeenkomst bracht Uber zijn Chinese activiteiten in het nieuwe bedrijf in.

Een piste die ook Amazon wil volgen. Met name de Chinese multinationale webwinkel Kaola zou interesse hebben om de activiteiten van Amazon over te nemen. De activiteiten van Kindle in China blijven sowieso bestaan. Kindle wordt door Amazon zwaar gepromoot op Tmall.

Chinese bedrijven in de VS: niet zo irrelevant

Opmerkelijk genoeg hebben Chinese verkopers wel succes op Amazon in de VS, waar hun aantal sinds 2015 is blijven toenemen. Een jas van het Chinese Orolay was vorig jaar zelfs een van de best verkochte kledingstukken in grote delen van de VS. Vele Amerikanen noemen hem gewoon ‘de Amazon-jas’.

Ook : 9-9-6: heibel in het arbeidersparadijs


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Quote Merkel

‘We moeten op Europese schaal handelen om goed en versterkt uit deze crisis te komen’

Duits bondskanselier Angela Merkel
Zo gezegd: Gita Gopinath

De coronacrisis is veel groter dan de bankencrisis. Een schok als deze hebben we niet meegemaakt sinds de Grote Depressie. Misschien is dit wel de Grote Lockdown.

Gita Gopinath, de hoofdeconome van het IMF

Quote van de dag Elon Musk

Ik denk dat de universiteit er in essentie is om plezier te maken en om te bewijzen dat je je huiswerk kan maken. Maar ze is er niet om te leren.

Elon Musk
zo gezegd michel barnier

Er zijn veel ernstige verschillen tussen het VK en de EU over de toekomstige handelsrelatie. Een akkoord is mogelijk… al is het moeilijk.

Michel Barnier, hoofdonderhandelaar brexit voor de EU
Quote van de dag corona

We moeten rationeel blijven. Maar de kans om het virus in te dammen wordt kleiner. We bereiden ons ook voor op een pandemie.

Tedros Adhanom Ghebreyesus, directeur-generaal van de WHO
Logo Business AM

Business AM | Stocks