De Amerikaanse e-commercegigant Amazon opent dinsdag zijn eigen apotheek, Amazon Pharmacy. Daarmee zet hij na de retail ook de gezondheidsmarkt op zijn kop.
De coronacrisis heeft Amazon geen windeieren gelegd nu een groot deel van de bakstenen winkels gesloten is en de webwinkel wil dat succes nog verhogen. Met zijn eigen online apotheek zet het bedrijf van miljardair Jeff Bezos zijn zinnen op de gezondheidszorg. Middenin een pandemie is dat geen slechte keuze.
Het is niet de eerste keer dat Amazon de gezondheidsmarkt betreedt. In 2019 lanceerde het al zijn eigen lijn van medicijnen in samenwerking met Perrigo, dat in ons land bekend is door de overname van Omega Pharma van Marc Coucke. Maar een hele apotheek – waar mensen hun voorschriften kunnen inbrengen, hun verzekeringsinformatie kunnen achterlaten en alles thuis geleverd krijgen – is nog iets anders. Daarnaast zijn er ook een hele hoop ‘zelfhulptools’ en advies van apothekers.
Alleswinkel
Amazon biedt nu al zowat alles aan op zijn website, van gewone boodschappen tot een nieuwe tv, en het feit dat er ook medicijnen kunnen gekocht worden zal mensen waarschijnlijk nog langer op zijn platform houden en de omzetten en winsten nog hoger sturen.
Voorlopig houdt de e-commercereus zijn apotheek nog voor de VS, maar het plan is om hem op termijn wereldwijd uit te rollen. Lode Fastré, de CEO van de Belgische online apotheek Farmaline, ziet dat niet meteen als een bedreiging. ‘In de eerste plaats zal het nog wel even duren voor Amazon naar Europa komt, want dat zijn allemaal erg kleine markten met allemaal verschillende wetgevingen en talen, in tegenstelling tot de eengemaakte markt in de VS’, zegt hij. ‘Maar mocht dat gebeuren, zijn er heel wat kansen als Amazon een versnelling op de apothekersmarkt teweegbrengt.’
Medicatie op maat
Fastré geeft het voorbeeld van medicatie op voorschrift. ‘In België mogen voorschriftmedicijnen alleen maar in fysieke apothekers verkocht worden. Maar voor mensen die chronische medicatie moeten nemen is het veel handiger als ze gewoon op maat hun medicijnen aan huis geleverd krijgen. In de VS kan dat al en dat zou bij ons ook moeten.’ Hij hoopt dus dat de intrede van Amazon die wetgeving op de schop gooit.
Hij is er ook van overtuigd dat fysieke apothekers, die nu al wel wat concurrentie ondervinden van hun digitale evenknieën, zich dan helemaal zullen moeten heruitvinden. ‘Maar de fysieke apotheker zal wel zijn nut blijven hebben. In de Scandinavische landen staan er bijvoorbeeld verplegers mee in de apotheek, zodat er makkelijker eerstelijnszorg dicht bij huis is. Die dienstverlening is moeilijk online en dat is een rol die ik weggelegd zie voor de fysieke apotheker’, besluit hij.