Aluminiumtarieven wegen op resultaten Corona-producent Constellation Brands


Key takeaways

  • Constellation Brands rapporteerde kwartaalresultaten die onder de verwachtingen van analisten lagen als gevolg van de impact van de tarieven op de winstgevendheid.
  • Het bedrijf bevestigde opnieuw haar financiële vooruitzichten voor boekjaar 2026 en verwacht een vergelijkbare winst per aandeel tussen 12,60 dollar (10,71 euro) en 12,90 dollar (10,97 euro).

Constellation Brands, eigenaar van onder andere het populaire Corona-bier, rapporteerde kwartaalresultaten en inkomsten die onder de verwachtingen van analisten lagen. De impact van de aluminiumtarieven op de winstgevendheid van het bedrijf was de grootste boosdoener. Aluminium is belangrijk voor Constellation Brands omdat het essentieel is voor de productie van bierverpakkingen, en de stijgende kosten van aluminium een directe invloed hebben op de winstmarges van het bedrijf, dat voor ongeveer 80 procent van zijn inkomsten afhankelijk is van zijn bierportefeuille, waaronder populaire merken zoals Corona, Pacifico en Modelo Especial.

Ondanks de zwakkere resultaten herbevestigde de bierproducent haar financiële vooruitzichten voor het boekjaar 2026, waarmee het vertrouwen uitspreekt dat de doelstellingen haalbaar blijven. Sinds begin dit jaar dook de aandelenkoers van het bedrijf al zo’n 20 procent lager door zorgen over Trumps tariefverhogingen.

Financiële prestaties

Vergeleken met de analistenverwachtingen (LSEG) bleek de winst per aandeel uit te komen op 3,22 dollar (2,74 euro), tegenover de verwachte 3,31 dollar (2,81 euro). De omzet kwam uit op 2,52 miljard dollar (2,14 miljard euro), iets lager dan de verwachte 2,55 miljard dollar (2,17 miljard euro).

In het eerste fiscale kwartaal rapporteerde Constellation een nettowinst van 516,1 miljoen dollar (438,7 miljoen euro) of 2,90 dollar (2,47 euro) per aandeel, tegenover 877 miljoen dollar (745,5 miljoen euro) en 4,78 dollar (4,06 euro) per aandeel een jaar eerder. De operationele marge daalde met 1,5 procentpunt, deels door hogere aluminiumkosten.

De netto-omzet daalde met 5,8 procent tot 2,52 miljard dollar (2,14 miljard euro), door lagere biervraag en de verkoop van Svedka Vodka. De verscheepte volumes van het biersegment daalden met 3,3 procent.

Invloed van politiek op consumentengedrag

Tijdens de winstconferentie meldde CEO Bill Newlands dat Latijns-Amerikaanse consumenten minder bier kochten vanwege onzekerheid over het immigratiebeleid in de VS. Het bedrijf schat dat ongeveer de helft van zijn bierverkoop afkomstig is van Spaanstalige consumenten.

Voor het boekjaar 2026 handhaaft het bedrijf een richtlijn voor een winst per aandeel tussen 12,60 dollar (10,71 euro) en 12,90 dollar (10,97 euro), met een verwachte autonome netto-omzetgroei tussen een daling van 2 procent en een stijging van 1 procent.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.