Als room service zo belachelijk duur is, waarom kunnen hotels er dan niets aan verdienen?

Room service is in de meeste vier- en zeker in vijfsterrenhotels standaard geworden. In de V.S bieden maar liefst 51.214 hotels deze dienst aan en vooral zakenreizigers maken er gebruik van. Vrijetijdsreizigers bestellen zelden eten op hun kamer en de reden ligt voor de hand: het is peperduur.

1. Waarom is room service zo belachelijk duur?

Volgens het TripIndex-rapport, dat de top tien viersterrenhotels in enkele grote Amerikaanse steden analyseerde, is de gemiddelde prijs voor een op de hotelkamer geleverde clubsandwich 15,85 dollar (11,42 euro). In Honolulu betaal je zelfs ruim 15 euro voor zo’n sandwich. Daar komen bovendien nog eens 15% servicetoeslag, een kamervergoeding van 5 à 12 dollar en belastingen bij.

Vanwaar deze torenhoge prijzen? 

Prijsdiscriminatie. Iemand die bereid is honderden euro’s per nacht neer te tellen voor een kamer zal dat wellicht ook willen doen voor een sandwich van 20 euro en hotelmanagers weten dat.

Consumentenbijziendheid. Gasten zien een ietwat prijzige sandwich op het room-servicemenu staan, maar vergeten de extra vergoedingen, toeslagen en belastingen er bij te rekenen.

Gebrek aan alternatieven. Menig reiziger komt doodmoe en hongerig op de kamer toe en heeft geen zin om dan nog de stad in te trekken voor een goedkopere maaltijd.

2. Hoeveel winst strijken hotels op met hun room service?

Je zou verwachten dat hotels geld scheppen met hun dure broodjes, maar niets is minder waar: voor veel hotels is room service zelfs verlieslatend. Volgens PKF Hospitality Research komt slechts 1% van de inkomsten van een doorsnee hotel uit room service (ongeveer 2,37 dollar per kamer per dag). Bovendien daalde het gebruik van de dienst de voorbije zes jaar met 25% ondanks het toenemend aantal hotelgasten.

De reden is dat hotels met room service hun keuken 24 op 7 open moeten houden voor een handvol klanten. Dat is uiterst inefficiënt en volgens sommigen zelfs onzinnig.

Hotelmedewerker Jacob Tomsky: “De kost om een keuken de hele nacht open en het personeel wakker te houden weegt niet op tegen de winst op de drie dronken gasten die om vier uur ’s nachts een portie frieten bestellen.”

Room service is en blijft echter de norm in bijna elk gereputeerd hotel. Slechts een minderheid van de gasten bestelt effectief eten op de kamer, maar iedereen wil wel de mogelijkheid te hebben om dat te doen. De meeste hotels durven daarom niet breken met de traditie, hoewel het praktisch gezien een nachtmerrie is en het vaak niet eens genoeg opbrengt om de kosten te dekken.

Room service zal dus nog niet gauw verdwijnen, maar de druk om kosten te besparen doet sommige ketens wel experimenteren met alternatieven:

Het tweede grootste hotel in New York (Hilton Midtown) verving room service vorig jaar door een grote koelkast vol eetklare items waarvan gasten gebruik mogen maken.

Andere hotels zijn overgeschakeld op programma’s als ‘Moving Menus’. Deze geven hotelgasten de mogelijkheid om eten van lokale restaurants aan hun deur te laten leveren. Sommige hotels hebben hier speciale mobiele applicaties voor. (Via: Priceonomics)