Er is veel kans dat de Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia definitief aan de grond zal moeten blijven. De maatschappij dreigt het faillissement te moeten aanvragen.
Een zoveelste herstructurering werd immers door de werknemers afgewezen. Een akkoord met het personeel over een belangrijke besparingsronde – met ontslagen en loonbeperkingen – werd door een aantal aandeelhouders en schuldeisers als een voorwaarde naar voor geschoven om in te stemmen met een financiële injectie van 2 miljard euro om de maatschappij te laten doorstarten. Door de weigering van het personeel, dreigt die constructie onhaalbaar te worden, wat mogelijk het einde van Alitalia zou betekenen. “De weigering van het personeel valt te begrijpen,” aldus het magazine The Economist. “Alitalia werd in het verleden immers al herhaaldelijk met een faillissement bedreigd, maar nagenoeg steeds kon op de Italiaanse overheid beroep worden gedaan om financieel bij te springen.” “Dat lijkt dit keer echter niet het geval te zijn, zodat Alitalia na een geschiedenis van zeventig jaar mogelijk toch gedwongen zal worden zijn activiteiten te staken.”
Ryanair
De maatschappij heeft de voorbije jaren op de nationale luchtvaartmarkt al veel terrein moeten prijsgeven. Midden dit decennium had Alitalia op de Italiaanse markt nog een aandeel van amper 18 procent, tegenover 23 procent tien jaar geleden. De Italiaanse maatschappij vervoert jaarlijks nog ongeveer 22 miljoen passagiers, tegenover 30 miljoen reizigers tien jaar geleden. Met een zware kostenstructuur kan Alitalia op korte afstanden ook moeilijk concurreren met budgetvliegers. Inmiddels is Ryanair in Italië marktleider geworden. Op verre bestemmingen – meestal in de Verenigde Staten – moet worden afgerekend met concurrentie van Emirates, dat op vluchten tussen Dubai en New York tussenstops inlast in Milaan. Andere concurrenten zijn Air France en Delta Air Lines. De Italiaanse regering heeft een budget van ongeveer 400 miljoen euro vrijgemaakt om Alitalia nog enkele maanden te laten overleven en een oplossing te vinden, maar heeft een nationalisering uitgesloten. (mah)