Aldi wil een van de grootste ketens van de VS worden

Aldi wil een van de grootste ketens van de VS worden
Afbeelding van Pinacol via Pixabay

Key takeaways

  • Aldi is van plan om dit jaar meer dan 225 winkels in de Verenigde Staten (VS) te openen.
  • Ze willen de op één na grootste detailhandelaar in voedingsmiddelen in de VS worden en de “eerste keuze voor boodschappen”.
  • Klanten kunnen tot 36 procent besparen op boodschappen bij Aldi.

De Duitse discountsupermarktketen Aldi breidt snel uit in de Verenigde Staten, met als doel de op één na grootste supermarktketen van het land te worden. Aldi Süd heeft vorig jaar 120 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal op 2.500 winkels in het hele land komt. Hiermee zijn ze de op twee na grootste retailer na Walmart en Kroger. Aldi wil dit jaar nog eens 225 winkels openen. Daarnaast heeft de keten vorig jaar 390 Harveys Supermarket en Winn-Dixie vestigingen overgenomen, met plannen om er 100 te renoveren en te heropenen tegen het einde van dit jaar, nog eens 120 in de volgende twee jaar, en de resterende 170 te verkopen.

Aldi heeft momenteel winkels in 40 van de 50 Amerikaanse staten

De expansiestrategie van Aldi is gericht op het Middenwesten, het Noordoosten, Californië, Arizona en zelfs nieuwe steden zoals Las Vegas. Ze hebben momenteel winkels in ongeveer 40 van de 50 Amerikaanse staten. Jason Hart, CEO van Aldi in de VS, heeft verklaard dat ze ernaar streven om de “eerste keuze voor boodschappen” in de Verenigde Staten te worden.

Het succes van Aldi op de Amerikaanse markt kan worden toegeschreven aan verschillende factoren. Hun bedrijfsmodel, overgenomen uit Duitsland, legt de nadruk op lage prijzen en een efficiënte bedrijfsvoering. Door minder personeel per winkel in dienst te hebben in vergelijking met concurrenten, houdt Aldi de kosten laag terwijl ze klanten concurrerende prijzen bieden voor hun huismerkproducten. Ze hebben ook een kleinere productselectie met compacte winkels, waardoor zowel de inventaris als de kosten voor onroerend goed lager zijn. Lokale inkoop van vlees minimaliseert de transportkosten nog verder.

Voordelen voor klanten

Deze strategie blijkt succesvol voor zowel Aldi als zijn klanten. Volgens een onderzoek van Ernst & Young kunnen klanten in de VS tot 36 procent besparen als ze boodschappen doen bij Aldi. Vorig jaar kreeg het bedrijf naar verluidt 19 miljoen nieuwe Amerikaanse klanten. Sinds Aldi in 1976 de Amerikaanse markt betrad, is het bedrijf gestaag gegroeid. Tegen het einde van 2028 willen ze in totaal 3.200 winkels in het hele land hebben.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00