Airbus heeft problemen met toilet- en motorbevoorrading

Airbus heeft problemen met toilet- en motorbevoorrading
Airbrus A320 – Getty Images

Key takeaways

  • Airbus heeft te maken met aanzienlijke vertragingen bij de levering van motoren en toiletten.
  • Ongeveer 40 vliegtuigen zijn klaar voor levering, maar blijven aan de grond wegens ontbrekende motoren.
  • Ondanks tegenslagen handhaaft Airbus haar doelstelling om dit jaar 820 vliegtuigen te leveren.

Airbus staat voor uitdagingen

Airbus staat voor grote uitdagingen bij het halen van zijn leveringsdoelen voor vliegtuigen door vertragingen bij de levering van motoren en toiletten. Dit knelpunt heeft directe gevolgen voor het vermogen van het bedrijf om de leveringsverplichtingen aan luchtvaartmaatschappijen na te komen.

Christian Scherer, hoofd commerciële vliegtuigen van Airbus, benadrukte op humoristische wijze de absurditeit van de situatie door zich af te vragen hoe men een vliegtuig kan bouwen zonder toiletten. Zijn uitspraak onderstreept de kwetsbaarheid van de toeleveringsketen in de luchtvaartindustrie, waar zelfs kleine verstoringen een domino-effect kunnen hebben op ambitieuze productieplannen.

Samenwerkingsverbanden met de industrie

Hoewel Scherer ervan afzag om Safran, dat onderdelen voor de toiletten van de A350 levert, direct bij naam te noemen, bekritiseerde hij CFM International, een joint venture tussen Safran en General Electric (GE), omdat het luchtvaartmaatschappijen voorrang geeft boven vliegtuigfabrikanten. Airbus heeft CFM herhaaldelijk beschuldigd van deze praktijk, die tot vertragingen bij de levering van motoren heeft geleid.

Momenteel zijn ongeveer 40 vliegtuigen klaar voor levering, maar blijven ze aan de grond wegens ontbrekende motoren. Ondanks deze tegenslagen hield Scherer vol dat de doelstelling van het bedrijf om dit jaar 820 vliegtuigen te leveren ongewijzigd blijft. Hij waarschuwde tegen het trekken van conclusies op basis van prestaties in het begin van het jaar en benadrukte de algehele verbetering in het ecosysteem van de toeleveringsketen.

Vertrouwen in leveringsdoelen

Scherer sprak zijn vertrouwen uit in het vermogen van Airbus om zijn leveringsdoelen te halen en zei dat zonder motor-gerelateerde problemen de leveringsprestaties de verwachtingen zouden overtreffen. Hij wees ook op een versterkte werkrelatie met CFM, wat duidt op vooruitgang in het oplossen van uitdagingen in de toeleveringsketen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

02:00