Een wereldwijde technologische storing die vluchten aan de grond hield en de dienstverlening wereldwijd verstoorde, zal Air France KLM naar verwachting een aanzienlijk bedrag gaan kosten. De financieel directeur van de luchtvaartmaatschappij schat de totale schade op ongeveer 10 miljoen euro.
Volgens Steven Zaat, Chief Financial Officer van Air France KLM, is de groep een van de eerste luchtvaartmaatschappijen die de kosten van de storing bekendmaakt. “De verwachting is dat het ons ongeveer 10 miljoen euro gaat kosten,” zei Zaat in een persgesprek. De financieel directeur merkte ook op dat KLM en Transavia het zwaarst werden getroffen door de verstoringen, terwijl Air France niet ernstig werd getroffen.
Airlines worden geconfronteerd met aanzienlijke kosten
Een software-update van het wereldwijde cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike veroorzaakte systeemproblemen. Hierdoor bleven vluchten aan de grond, moesten omroepen uit de lucht en hadden klanten geen toegang tot diensten als gezondheidszorg of bankieren. De storing deed zich afgelopen vrijdag voor en had verstrekkende gevolgen voor luchtvaartmaatschappijen, bedrijven en particulieren wereldwijd.
Delta Air Lines herstelde het langzaamst van alle grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen van de storing. De maatschappij heeft sinds vrijdag meer dan 6.000 vluchten geannuleerd. Analisten schatten dat de klap voor de resultaten in de honderden miljoenen dollars kan lopen.
Belangrijkste opmerkingen
– De financieel directeur van Air France KLM schat de kosten van de wereldwijde technische storing op ongeveer 10 miljoen euro.
– De divisies KLM en Transavia van de luchtvaartmaatschappij werden het zwaarst getroffen door de storing.
– Delta Air Lines herstelde het langzaamst van alle grote Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen van de storing.