AI start-up Perplexity doet bod van 34,5 miljard dollar op Google Chrome


Key takeaways

  • Perplexity, een AI-start-up, wil Googles Chrome-browser kopen voor 34,5 miljard dollar (29,67 miljard euro).
  • Het bod is bedoeld om het publiek voordeel te bieden door Chrome onder onafhankelijk eigendom te plaatsen en zou Perplexity een concurrentievoordeel kunnen geven in de AI-race.
  • Bezorgdheid over Googles dominante positie op het gebied van zoekmachines heeft de stap van Perplexity gemotiveerd, omdat de toezichthouders Google zouden kunnen dwingen om Chrome te verkopen.

Perplexity, een kleine start-up op het gebied van artificiële intelligentie, heeft een gewaagd bod gedaan om de Chrome-browser van Google te kopen voor 34,5 miljard dollar (29,67 miljard euro). De onverwachte stap komt op een moment dat er een antitrustzaak tegen Google dreigt, waardoor de techgigant mogelijk afscheid moet nemen van zijn populairste webbrowser.

Perplexity, met CEO Aravind Srinivas, zegt dat de overname het algemeen belang ten goede zou komen door Chrome in handen te geven van een competente en onafhankelijke operator. Google heeft nog geen commentaar gegeven op het bod, dat oorspronkelijk werd gemeld door de Wall Street Journal.

Een belangrijke troef in de AI-race

Perplexity is een van de bedrijven die Googles zoekdominantie willen uitdagen met innovatieve chatbottechnologieën. De overname van Chrome zou Perplexity een aanzienlijk voordeel kunnen geven ten opzichte van rivalen zoals Microsoft, OpenAI en You.com. Gezien de geschatte waardering van 18 miljard dollar (15,48 miljard euro) voor Perplexity is het bod echter geen uitgemaakte zaak.

Het ongevraagde bod volgt op een antitrustvonnis uit 2022 tegen Google, waarin een rechter oordeelde dat het bedrijf de regels had overtreden om zijn monopolie op de zoekmarkt te behouden. Het ministerie van Justitie heeft opgeroepen tot agressieve maatregelen, waaronder de verkoop van Chrome, met het argument dat dergelijke maatregelen meer concurrentie in de sector zouden bevorderen. Het stelt dat Googles controle van bijna 90 procent van de zoekmarkt structurele veranderingen vereist om te voorkomen dat het bedrijf opkomende gebieden zoals kunstmatige intelligentie domineert.

Perplexity groeit snel met hulp van OpenAI-talent

Hoewel Google de voorkeur geeft aan bescheidener aanpassingen van zijn bedrijfsmodel, toonden Perplexity en andere AI-bedrijven interesse in het kopen van Chrome tijdens een hoorzitting over antitrustmaatregelen eerder dit jaar. Perplexity werd in 2022 opgericht door een team van AI-onderzoekers, waaronder Srinivas die eerder bij OpenAI werkte, en promoot actief zijn eigen AI-gestuurde zoekmachine en webbrowser, Comet genaamd. Vorig jaar stuurde The New York Times een “cease and desist” brief naar Perplexity, waarin het bedrijf werd gevraagd om te stoppen met het gebruik van zijn inhoud om zijn AI-technologieën te trainen. (jv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.