Omzet en winst Amazon kloppen de verwachtingen, maar groei clouddivisie AWS valt tegen


Key takeaways

  • Amazon overtrof de winstverwachtingen met een omzetstijging van 13 procent tot 167,7 miljard dollar (145,9 miljard euro).
  • De groei van Amazon Web Services (AWS) vertraagde tot 17,5 procent, achter concurrenten zoals Microsoft Azure en Google Cloud, wat investeerders zorgen baarde.
  • Amazons conservatieve vooruitzichten voor toekomstige winsten voedden het pessimisme ondanks positieve kwartaalresultaten.

Amazon overtrof de verwachtingen van analisten voor het laatste kwartaal en rapporteerde een hogere omzet en winst. Ondanks deze positieve cijfers daalde de aandelenkoers van Amazon echter. Dit was grotendeels te wijten aan zorgen over de groei van Amazon Web Services (AWS) en voorzichtige winstprognoses.

Lage AWS-groei geeft reden tot bezorgdheid

Hoewel de totale omzet van Amazon met 13 procent steeg naar 167,7 miljard dollar (145,9 miljard euro), waarmee de prognoses van analisten werden overtroffen, bleef de groei bij AWS, de cloud computing divisie van Amazon, achter bij de verwachtingen. AWS groeide met 17,5 procent, nauwelijks in lijn met de marktverwachtingen. Dit is ver onder de indrukwekkende groeipercentages van concurrenten zoals Microsoft Azure (39 procent) en Google Cloud (bijna 32 procent), die ook zwaar investeren in AI-mogelijkheden.

De toekomstige winstverwachtingen van Amazon hebben het beleggerssentiment verder getemperd. Het bedrijf leverde een operationele winst die onder de verwachtingen van analisten lag, wat vragen opriep over het rendement van Amazons aanzienlijke investeringen in de uitbreiding van zijn cloudinfrastructuur, met name voor AI-toepassingen. Deze investeringen bedroegen alleen al in het laatste kwartaal meer dan 31 miljard dollar (26,97 miljard euro), en de CFO van Amazon liet doorschemeren dat de uitgaven in de tweede helft van het jaar op een vergelijkbaar niveau zouden blijven.

CEO Amazon verdedigt strategie ondanks uitdagingen

Andy Jassy, CEO van Amazon, verdedigde de strategie van het bedrijf en wees erop dat de AI-industrie nog in de beginfase staat. Hij benadrukte Amazons inzet om klanten aan te trekken met kosteneffectieve oplossingen om hun AI-software uit te voeren en erkende dat het bedrijf voor uitdagingen staat om gelijke tred te houden met de snelle vraag naar clouddiensten. Jassy ging ook in op de zorgen over de impact van de importtarieven die door president Donald Trump zijn opgelegd, en zei dat het nog niet duidelijk is wie uiteindelijk voor de hogere kosten zal opdraaien. Hij merkte op dat Amazon nog geen daling in de vraag van klanten heeft gezien, ondanks de tarieven die van invloed zijn op geïmporteerde producten die op zijn platform worden verkocht. (uv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.