Retailers zijn maritieme groepen geworden. Groepen zoals Walmart of Home Depot hebben immers zelf schepen gecharterd om de wereldwijde haperingen in de toeleveringsketens te omzeilen. Op die manier hopen ze tijdig voldoende voorraden te kunnen opslaan. Het eindejaarsseizoen, dat voor vele retailers van cruciaal belang is, komt immers in zicht.
“Walmart heeft schepen gehuurd om zijn aanvoer te garanderen”, bevestigde een woordvoerder van de Amerikaanse retailer tegenover het persbureau Reuters. “Op die manier kan het transport gegarandeerd worden en is het ook mogelijk om de zware congestie in de grote containerhavens te ontwijken.”
Vertragingen
“Het wereldwijde transport blijft hinder ondervinden van de gevolgen van de coronacrisis, de Amerikaans-Chinese handelsoorlogen en extreme weersomstandigheden, die de kwetsbaarheid van de wereldwijde aanvoerlijnen aantonen”, merkt Reuters op.
“Voor de terminals van de haven van Los Angeles liggen momenteel meer dan zestig containerschepen – met ladingen kleding, meubels en elektronica – om gelost te kunnen worden. Dit zorgt voor grote vertragingen, want dat havencomplex handelt meer dan de helft van alle Amerikaanse import af.
Naast Walmart hebben ook Target, Home Depot, Costco en Dollar Tree te kennen gegeven schepen te charteren om hun voorraadproblemen op te lossen.
Steve Ferreira, analist bij het maritieme adviesbureau Ocean Audit, maakt daarbij van een containergeddon gewag. “De traditionele levensader vanuit Azië voor Amerikaanse retailers bevriest door een heropleving van het virus Covid-19 in landen zoals Vietnam en Indonesië en de elektriciteitscrisis in China”, voert hij aan.
“De capaciteitsproblemen vallen bovendien samen met een toenemende vraag van de consument, die door de coronacrisis in zijn bewegingsvrijheid is afgeremd en dan ook grotere budgetten aan de aankoop van goederen besteedt.”
Tweedehands
Burt Flickinger, directeur van de Strategic Resource Group, stelde dat mogelijk een kwart van de goederen die nu op schepen geblokkeerd zitten, niet meer tijdig gelost zullen geraken om voor de start van het eindejaarsseizoen op Black Friday, eind november, in de winkels te liggen.
De haven van Los Angeles moet momenteel 30 procent meer goederen behandelen op hetzelfde tijdstip vorig jaar. Vrachtwagens en treinen kunnen die goederen niet snel genoeg verwijderen, wat tot aanzienlijke blokkades leidt.
Het charteren van bulkschepen maakt het echter mogelijk die drukke knooppunten te omzeilen. Zij kunnen hun goederen immers op bulkterminals lossen. Ook wordt uitgeweken naar andere havens. Die alternatieven kunnen echter met capaciteitsproblemen worstelen.
“De aanvoerproblemen bieden echter lucratieve kansen voor de exploitanten van bulkschepen”, voert Reuters aan. “Zij kunnen immers hun tarieven gevoelig opvoeren. Reders zetten nagenoeg elk schip in dat op de markt is te vinden. Sommige rederijen hebben inmiddels een aantal tweedehands containerschepen aangekocht.
(lb)