Mercedes neemt een belang in Automotive Cells Company (ACC) dat batterijen voor elektrische auto’s gaat maken. In totaal is er een investering van ruim 7 miljard euro mee gemoeid. Daarvan zal Mercedes minder dan 1 miljard voor zijn rekening nemen.
Mercedes-Benz wil dat aan het eind van dit decennium alle auto’s die het maakt elektrisch zijn. Essentieel daarvoor is dat je batterijen hebt. Nu komen die nog bijna allemaal uit Azië. Maar Mercedes wil minder afhankelijk worden van andere partijen en zelf batterijen produceren.
Een stap die het nu doet om dat te bereiken is het kopen van een derde van de aandelen in ACC. De andere aandeelhouders van ACC zijn Stellantis (de maker van onder meer Peugeot, Citroën, Opel en Fiat) en het Franse energieconcern Total.
Capaciteit ruimschoots verdubbelen
Nu Mercedes ook aandeelhouder wordt, is het doel van ACC om de productiecapaciteit ruimschoots te verdubbelen, aldus Mercedes. ACC wilde eerst 48 Gigawatt uur aan batterijen kunnen produceren, maar dat wordt nu 120 Gigawatt uur. Naast Mercedes zullen de batterijen ook voor merken van Stellantis zijn.
Vanaf het midden van dit decennium zal ACC batterijen kunnen leveren aan Mercedes. ACC had zelf al een investering in een batterijenfabriek in Duitsland, voor 2 miljard euro, aangekondigd. De productie daar zal starten in 2025. ACC wil ook elders in Europa fabrieken gaan bouwen, maar daarover is nog niets bekendgemaakt.
Kennis en investeringen
Mercedes brengt kennis in van batterijen en het investeert een bedrag van minder dan 1 miljard euro. In het komende jaar gaat het om een bedrag van rond de 500 miljoen euro.
In totaal moet er in ACC meer dan 7 miljard euro worden geïnvesteerd. Daarvan zullen de Franse en Duitse regeringen ook een deel voor hun rekening nemen.
Mercedes: acht fabrieken
Mercedes denkt zelf tegen het eind van dit decennium circa 200 Gigawatt aan batterijen nodig te hebben. De batterijen zullen ook van andere producenten dan ACC komen.
Lange tijd wilde Mercedes niet zelf batterijen voor elektrische auto’s maken, maar onder topman Ola Källenius is een andere weg ingeslagen. Het concern wil in totaal acht fabrieken voor batterijen bouwen, waarvan de helft in Europa. Die fabrieken zullen wel allemaal met een partner worden gebouwd.
Concurrentie met Azië
Volgens Auke Hoekstra, onderzoeker bij de TU Eindhoven en gespecialiseerd in elektrisch rijden, is het heel belangrijk dat Europese automakers samenwerken aan betere accu’s. “We moeten concurreren tegen Amerika en Azië, waar ze ver voorlopen. Daarom is het belangrijk om handen ineen te slaan.”
Bovendien, zegt hij, zijn accu’s voor de meeste consumenten nauwelijks onderscheidend. “Een klant ziet een hele auto. Als je het niet-onderscheidende kenmerk gewoon beter regelt met elkaar, heb je een betere concurrentiepositie.”