Grafisch: de explosie van de brandstofprijzen

Autobestuurders zullen het waarschijnlijk al gemerkt hebben. De benzine- en dieselprijzen zijn fors gestegen. De tijd van goedkope aardolie dankzij de coronapandemie is zo goed als voorbij.

Waarom is dit belangrijk?

De prijs van aardolie kelderde tijdens de eerste fase van de coronacrisis. Die markt is zich nu stilaan aan het herstellen en prijzen klimmen weer op tot pre-corona niveaus. 

Tijdens de coronacrisis zakten de brandstofprijzen tot een historisch laag punt. In april 2020 zat België in het midden van de eerste lockdown. De grenzen sloten, de files verdwenen en de prijs van aardolie stortte in. Olieproducenten moesten plots betalen om van hun overtollige productie af te komen. De prijs van een vat stond toen heel even onder nul, op -38,94 dollar. 

Twee maanden eerder was dat nog zeventig dollar per vat. Die daling had een aanzienlijk effect op de prijzen aan het tankstation. De prijs per liter diesel stond toen op 1,229 euro. Een liter benzine loodvrij 95 kostte toen 1,142 euro en loodvrij 98 stond op 1,1221 euro.

Na de lockdown

Maar sindsdien is er veel veranderd: alle bedrijven die noodgedwongen hun deuren moesten sluiten, hebben die nu weer open staan. Burgers mogen weer reizen en de luchtvaartsector ziet het goed komen in de zomervakantie. Een direct gevolg daarvan is dat de prijs van ruwe Brent-olie, de basis voor brandstofproducten, nu teruggekeerd is naar een pre-covid niveau.

Dat heeft tot gevolg dat de prijzen aan de pomp de afgelopen maanden sterk gestegen zijn. Let wel: de prijzen in het tankstation zijn niet alleen afhankelijk van de olieprijs, maar ook van belastingen.

Als we de maand mei in 2020 vergelijken met de maand mei van dit jaar, dan zien we voor de prijs van benzines een stijging van 19 procent en voor diesel een stijging van 7 procent. Die stijgende trend heeft zich deze maand verdergezet en de prijs voor diesel zou ondertussen al met 32 procent zijn gestegen. 

Die stijgingen zijn voelbaar tot in de portefeuille. Vandaag kost een volle tank diesel van vijftig liter 78,65 euro. Dat is zo’n 17 euro meer dan één jaar geleden. Voertuigen die op benzine rijden betalen voor een volle tank vandaag wel 20 euro meer dan vorig jaar, in het totaal zo’n 80 euro. Dat is een jaarrekening van bijna duizend euro als je één keer per week tankt.

Stookolie

Niet alleen autobestuurders zijn getroffen door deze forse stijgingen. Stookolie is veel sterker gestegen. Een tank van tweeduizend liter stookolie kost vandaag 0,63 euro per liter, terwijl dat één jaar geleden, volgens de cijfers van Statbel, maar 0,39 euro was. Dat is een stijging van 37,5 procent in iets minder dan een jaar. 

De cijfers zitten voor de maand juni nog steeds in stijgende lijn, toch zitten we volgens Jean-Benoît Schrans, woordvoerder van de Belgische Petroleumfederatie, in een proces van herstel. Bovendien kent het Belgische systeem een maximumprijs. Het systeem is dus wel beschermd tegen sterke stijgingen.

Lees ook:

(NS)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.