Dit jaar zullen adverteerders wereldwijd 84 miljard dollar besteden aan reclame op sociale media. Daarmee steken ze voor het eerst de gedrukte media voorbij.
Sociale media incasseerden 20 procent meer advertentiegeld dan vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het mediabureau Zenith. De bestedingen aan reclame in kranten en magazines zal dit jaar met 6 procent terugvallen tot 69 miljard dollar.
Zenith wijst erop dat sociale media dit jaar een aandeel van 13 procent in de wereldwijde reclamebestedingen zullen kunnen opeisen. In de ranglijst met belangrijkste reclamekanalen plaatst de sector zich daarmee op een derde plaats.
Binnen de sociale media laten vooral jongere platformen de sterkste groei optekenen. Daarbij liepen de reclame-inkomsten van Pinterest en Snap dit jaar met respectievelijk 62 procent en 48 procent op, tegenover respectievelijk 28 procent en 21 procent voor Facebook en Twitter.
Televisie
Televisie blijft met een marktaandeel van 29 procent het belangrijkste reclameplatform van de wereld, gevolgd door betaalde zoekopdrachten (17 procent). Het aandeel van televisie zal volgens Zenith de volgende jaren wel verder dalen.
Dit jaar kan het medium rekenen op 182 miljard dollar reclame-inkomsten, maar dat bedrag zal over twee jaar inkrimpen tot 180 miljard dollar. Tegelijkertijd zullen de bestedingen aan betaalde zoekopdrachten oplopen van 107 miljard dollar naar 132 miljard dollar.
In totaal zullen de reclamebestedingen dit jaar volgens Zenith met 4,4 procent tot 640 miljard dollar oplopen. Eerder was nog een groei met 4,6 procent in het vooruitzicht gesteld. Ook voor de volgende twee jaar verwacht het bureau een verdere groei met een niveau tussen 4,3 procent en 4,4 procent.