De Duitse autobouwer BMW wil de omzet van zijn grote luxe modellen verdubbelen. Deze strategie moet de winstmarges, die hebben geleden onder de investeringen in nieuwe technologieën, doen herleven.
Dat heeft Nicolas Peter, financieel directeur van de Duitse autofabrikant, aangekondigd.
Vorig jaar verkochten de luxemodellen van BMW gezamenlijk ongeveer 65.000 exemplaren, meldt persagentschap Reuters. Volgend jaar moet die vloot – bestaande uit onder meer de types i8, 8-serie, X7 en 7-serie – naar 135.000 stuks gaan.
Investeringen
‘BMW wil ook de volgende jaren een verdere groei realiseren,’ benadrukt Peter. ‘We verwachten dat het premiumsegment betere resultaten zal laten optekenen dan de totale automarkt. Maar tevens zijn we ervan overtuigd dat BMW op die luxemarkten bovengemiddeld zal presteren.’
‘Luxewagens bieden betere winstmarges dan de gemiddelde automarkt. Dit zal de automotive-divisie van BMW helpen om opnieuw een operationele marge tussen 8 procent en 10 procent te realiseren.’
De kosten voor het ontwikkelen van kleinere auto’s, waaronder een elektrische Mini, hebben de winstgevendheid van de Duitse autogroep aangetast.
In maart waarschuwde BMW voor een winstdaling van meer dan 10 procent voor dit jaar. Tegelijkertijd kondigde het bedrijf een besparingsplan van 12 miljard euro aan om de hogere investeringen in technologie te compenseren.
Elektrisch
Het bedrijf benadrukt tegelijkertijd om met zijn dochtermerk Mini in het segment van de kleinere stadsauto actief te willen blijven. Nochtans leveren kleinere voertuigen lagere marges op en geven klanten steeds vaker de voorkeur aan grotere voertuigen.
‘Mini is voor BMW een strategische divisie,’ benadrukt Peter. Hij wijst er daarbij op dat kleinere wagens voor stedelijke klanten steeds relevanter worden.
Om de ontwikkelingskosten voor elektrische en zelfrijdende auto’s te verlagen, zal BMW volgens Peter allianties nastreven. Zo is er een samenwerking met Great Wall, de Chinese partner van het Duitse concern, om een goedkope elektrische auto op de markt te brengen.
Hij wijst er daarbij wel op dat bij elektrische voertuigen de grote modellen gemakkelijker rendabel gebouwd kunnen worden dan kleinere types.