Geschreven met input van Machielsen.
Mede door het internet leven we in een zogeheten global economy. Bedrijven die elkaar anders nooit in de weg zouden zitten, concurreren met elkaar. Dat geldt net zo goed voor B2C- als B2B-bedrijven. Juist voor B2B-bedrijven zorgt globalisering voor veel nieuwe kansen. Maar hoe pak je internationale marketing aan? In deze blog geven we je 4 tips.
Tip 1: Laat je website vertalen door een professioneel vertaalbureau
Zet je een internationale advertentiecampagne op? Of wil je je website laten vertalen? Daarmee bedoelen we het volgende. Vaak denken mensen dat een letterlijke vertaling van hun originele teksten volstaat. Maar dat is niet zo.
Een letterlijke vertaling neemt belangrijke, kleine nuances niet mee. Het resultaat? Je website is niet aansprekend genoeg voor jouw internationale doelgroep. Schakel daarom een deskundig en gecertificeerd vertaalbureau in. Die kennen de cultuur en maken van je tekst een succes, ook in het buitenland.
Tip 2: Begrijp de markt
Een goed vertaalde tekst is leuk, maar er is meer nodig voor buitenlands succes. Wat en hoe jij je bedrijf neerzet, kan anders zijn in het buitenland dan in je thuisland.
Misschien is de vraag naar bepaalde producten wel helemaal niet zo hoog als je denkt. Of wil de buitenlandse doelgroep op een andere manier worden aangesproken. Om te zorgen dat je marketingactiviteiten succesvol zijn, moet je de markt begrijpen. Doe onderzoek en praat met lokale experts.
Tip 3: Pas je marketing mix aan
Je mag er niet van uitgaan dat je huidige marketingkanalen hetzelfde zijn in het buitenland. In sommige delen van de wereld is bijvoorbeeld ‘mobiel’ een veel groter kanaal dan in andere. Probeer met dat in je achterhoofd na te denken over via welke kanalen jij je potentiële klanten in het buitenland bereikt. Het kan nuttig zijn om het land te bezoeken of lokaal marktonderzoek te doen.
Tip 4: Lanceer niet zomaar een campagne
Het toetreden op buitenlandse markten kan heel moeilijk zijn. In veel landen draait het niet om wat je kent, maar wie je kent. Ken je al mensen die in jouw droomland wonen? En die jou van advies kunnen voorzien? Probeer relaties aan te gaan met potentiële klanten én partners die je kunnen helpen. Vraag ze om input voor je campagnes. Dat vergroot je kans op succes.
Tip 5: Juridische zaken
Landsgrenzen vervagen door het internet. Maar als je zakendoet in het buitenland moet je wel voldoen aan de juridische voorwaarden van dat land. In Duitsland ben je als ondernemer bijvoorbeeld verplicht om een impressum op je website te tonen.
Wat je ook doet, het is belangrijk om de algemene voorwaarden van je organisatie te vertalen. Ga je een contract tekenen? Snap je niet helemaal waar je voor tekent? Laat het contract dan altijd vertalen.