Het Hooggerechtshof in Londen heeft vrijdag beslist dat chauffeurs van Uber workers zijn en geen onafhankelijke zelfstandigen. Met die uitspraak verliest het bedrijf een cruciale juridische strijd.
De uitspraak heeft grote gevolgen voor de activiteiten van Uber in het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast heeft het ook consequenties voor de gig economy in bredere zin. Dat is een economie waarin een inkomen wordt verdiend met een alternatieve manier van werk. Dat kunnen bijvoorbeeld tijdelijk werk of specifieke opdrachten zijn.
Lees ook: Ex-Uber topman Gurley: ‘Miljarden vergooid aan zelfrijdende auto’s’
Precedent voor de toekomst
Het vonnis sluit een bijna vijf jaar durende juridische strijd af tussen Uber en een groep voormalige chauffeurs. Die beweren dat ze medewerkers zijn die recht hebben op bepaalde arbeidsrechten zoals een minimumloon, vakantiegeld en rustpauzes. Uber houdt vol dat zijn chauffeurs zelfstandigen zijn en dat het bedrijf meer als een agentschap optreedt dat de chauffeurs via een app met passagiers in contact brengt. Doordat chauffeurs zelf dus geen zaken doen met de klanten, bestempelt de Britse wet hen als medewerkers.
Uber zei dat het met alle chauffeurs in het Verenigd Koninkrijk zal overleggen om te begrijpen welke veranderingen zij willen. Het bedrijf nuanceerde wel dat de rechterlijke beslissing alleen van toepassing is op 25 chauffeurs die in 2016 de zaak aanspanden tegen Uber. Toch schept het vonnis een belangrijk precedent dat gevolgen kan hebben voor andere Uber-chauffeurs.
Herordening gig economy
‘Deze beslissing zal de gig economy fundamenteel herordenen en een einde maken aan de wijdverbreide uitbuiting van medewerkers’, zegt algemeen secretaris van de App Drivers & Couriers Union, James Farrar. Hij voegt eraan toe: ‘Ik ben verheugd met deze uitspraak, maar de regering moet de wet dringend aanscherpen zodat gig workers ook toegang kunnen krijgen tot bijstand als ze ziek zijn en bescherming tegen oneerlijk ontslag.’
Er zijn naar schatting 5,5 miljoen mensen werkzaam in de Britse gig economy. Ook concurrerende bedrijven als Bolt en Ola hanteren een soortgelijk model.
Lees ook: Rechtszaak tegen Uber vanwege ‘ontslag via algoritmes’