Wanneer je van plan bent om te investeren in één of meerdere aandelen spreekt het voor zich dat je eerst het nodige opzoekingswerk zal willen doen. Hoe weet je of een bepaald aandeel een goede langetermijninvestering is of niet? Wij hebben het voor je uitgezocht en stellen onze bevindingen aan je voor op deze pagina.
Hoe transparant is het inkomstenmodel?
Een van de belangrijkste zaken waar je altijd rekening mee moet houden vooraleer je bepaalde aankopen koopt, heeft betrekking tot de transparantie van het inkomstenmodel. Met andere woorden, hoe eenvoudig is het voor jou om aan een gewone consument uit te leggen hoe het bedrijf waarin je wil investeren geld verdient? Kan je bovendien ook, zonder uitvoerig onderzoek te moeten doen, aangeven wat de belangrijkste kosten zijn die een impact hebben op de winst die door het bedrijf kan worden gerealiseerd? Dit lijkt op het eerste gezicht misschien complex, maar dat is het niet.
Ben je bijvoorbeeld van plan om te investeren in een producent van autobanden? In dat geval zijn het vooral de kostprijs van het rubber evenals de andere materialen die er toe doen. Ga je investeren in een transportbedrijf? Dan zullen vooral de brandstofprijzen doorslaggevend zijn in combinatie met de loonkost. Is het voor jou niet meteen mogelijk om de vinger te leggen op de manier waarop er inkomsten worden verdiend en zijn ook de belangrijkste kosten niet duidelijk? Waag dan geen sprong in het diepe, tenzij je bereid bent om het (aanzienlijke) risico te nemen.
In welke mate zijn financieringen noodzakelijk?
Op het ogenblik dat de kredietrente laag staat, is het voor veel bedrijven relatief eenvoudig om het hoofd boven water te houden. Zij kunnen er namelijk bij directe of indirecte problemen met de zogenaamde cashflow voor kiezen om tegen een bescheiden meerprijs geld te gaan lenen. Op het ogenblik dat de kredietrente een stevige sprong maakt, is dat plots veel minder voor de hand liggend. Omwille van deze reden is het altijd van belang om bij jezelf na te gaan welke return er kan worden gerealiseerd op het beschikbare kapitaal. Dit is een van de belangrijkste indicaties voor het langetermijnperspectief van een bedrijf en diens aandeel. Het is deze factor die immers bewijst in welke mate een onderneming ook in financieel lastige tijden in staat is om het hoofd boven water te houden.
Hoe loyaal is de doelgroep?
Het merendeel van de mensen boeit het maar weinig welk bedrijf de schroeven heeft gemaakt die men gebruikt of van welke boerderij de melk afkomstig is die men drinkt. Anderzijds is het wel zo dat we allemaal over een bepaalde voorkeur beschikken voor bijvoorbeeld de snoep die we eten of de drankjes die we drinken. Heel wat mensen zweren bijvoorbeeld bij Coca-Cola als frisdrank, maar ook Fanta en Ice-Tea (Lipton) zijn populaire merken die reeds vele jaren op de markt zijn terug te vinden. De kans dat deze merken morgen plots van de markt verdwijnen, is haast onbestaande en dat is vooral te wijten aan de loyaliteit van de consument.
Als er morgen plots geen Coca-Cola of Fanta meer in de winkelrekken ligt, zal dat ongetwijfeld heel wat teleurstellende reacties met zich meebrengen. Het is net deze loyaliteit en de “nood” van consumenten aan een bepaald product of een bepaalde dienst die een langetermijnperspectief mogelijk maken. Niet voor niets zijn de aandelen van bijvoorbeeld Coca-Cola sinds jaar en dag zeer gewild. Wil je er zeker van zijn dat het aandeel waarin je gaat investeren ook op langere termijn over rooskleurige vooruitzichten beschikt? Dan zal je toch enigszins de loyaliteit van de doelgroep moeten zien te toetsen.
Welke waardering heeft het management voor de aandeelhouders?
Het is absoluut niet zo dat elke handeling die het management doet in functie moet staan van de aandeelhouders. Dit gezegd zijnde, is het echter wel altijd van belang dat het management respect heeft voor de mensen die aandelen hebben gekocht in de onderneming. Alleen wanneer er sprake is van wederzijds respect kan het bedrijf immers niet alleen op korte, maar ook op lange termijn alle betrokken partijen tevreden houden. Op het ogenblik dat er een negatief sentiment ontstaat en beleggers geen vertrouwen meer hebben in het management, kan dat de waarde van het aandeel aanzienlijke schade toebrengen.
Tracht de werkelijke, actuele waarde van het aandeel te bepalen
Beleggen in aandelen doe je nooit, maar dan ook nooit zonder eerst te onderzoeken wat nu precies de werkelijke, actuele waarde is van het aandeel in kwestie. Dit lijkt evident, maar dat is het vaak niet. In de praktijk gebeurt het nog steeds ongelofelijk vaak dat investeerders er voor kiezen om zogenaamde impulsbeleggingen te doen. Dit zijn beleggingen die gebeuren zonder dat er echt een diepgaand onderzoek is uitgevoerd naar de actuele waarde van het bedrijf en het aandeel dat daar aan verbonden is.
Het bedrijf waarin je gaat investeren, mag nog zo interessant zijn, wanneer je van meet af aan een te hoge aankoopprijs hebt betaald, is de kans zeer gering dat je er ooit een degelijke winst op kan maken. Wacht dus rustig af tot het aandeel waarin je wenst te investeren haar (volgens jou) realistische, actuele waarde heeft bereikt en laat je zeker niet meeslepen in de hype voor een bepaald aandeel.
Kan het bedrijf een financiële crisis overleven?
Eerder gaven we al aan dat een belangrijk deel van de sterkte van een bedrijf en diens aandeel zit in de mate waarin men als het ware kan teren op het eigen kapitaal. In welke mate is het bedrijf achter het aandeel dat je wenst aan te kopen genoodzaakt om snel naar een financiering te grijpen wanneer het even tegen zit? In het bijzonder kunnen de aangelegde financiële reserves door de jaren heen hier een goede indicatie voor vormen.
Heel wat bedrijven slagen er in om een meer dan degelijke omzet te realiseren, maar na aftrek van de investeringen en kosten blijft er niets meer over om een reserve aan te leggen voor financieel minder vruchtbare tijden. Wanneer er dan een financiële crisis uitbreekt, is de kans altijd op z’n minst bestaande dat het bedrijf in kwestie deze niet overleeft. Ga dus geen aandelen kopen zonder dat je op voorhand controleert in welke mate een bedrijf in staat is om een financieel woelige periode te kunnen overbruggen.
Lees ook: