Carglass blijft voor autogroep D’Ieteren een belangrijke houvast

Ook autogroep D’Ieteren heeft de voorbije maanden onder de coronacrisis zwaar te lijden gehad. Dat komt duidelijk naar voor in de resultaten over de eerste helft van dit jaar. Daaruit blijkt vooral dat Carglass voor het bedrijf tijdens de voorbije periode een belangrijke steun is geweest. Op het Italiaanse dochterbedrijf Moleskine diende D’Ieteren daarentegen opnieuw een waardevermindering te noteren.

D’Ieteren boekte tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een omzet van ruim 3,36 miljard euro, tegenover bijna 4,13 miljard euro dezelfde periode vorig jaar. De winst viel van 176,8 miljoen euro naar 103,9 miljoen euro terug.

Autoruiten

De resultaten tonen echter vooral dat beglazingsdochter Belron (Carglass) met een positief resultaat van 93,3 miljoen euro – tegenover 102,9 miljoen euro de eerst helft vorig jaar – een groot deel van de winst van de groep voor zijn rekening nam.

Daarentegen viel de winst van de autodivisie van 84,8 miljoen euro naar 35,7 miljoen euro terug. De verkoop van nieuwe wagens was de voorbije maanden één van de grote slachtoffers van de coronacrisis. Dat was ook bij D’Ieteren Auto te merken.

Bij dochterbedrijf Moleskine liep het verlies echter van 1,8 miljoen euro naar 15,8 miljoen euro op. Bij de resterende activiteiten was er een verlies van 9,3 miljoen euro, tegenover een negatief resultaat van 9,1 miljoen euro de eerste zes maanden vorig jaar.

D’Ieteren zegt bijzonder tevreden te zijn over de prestaties van Belron, waarin het autoconcern nog een belang van 60 procent heeft. De omzet van Belron viel weliswaar met 12 procent terug tot 1,85 miljard euro, maar slaagde er wel in winstgevend te blijven.

Tijdens de maand juni kon Belron zelfs een recordwinst melden. Dat is in belangrijke mate te danken aan de grote vraag die het bedrijf krijgt voor de herkalibratie van de jongste generatie autoruiten, die immers vaak met allerhande sensoren zijn uitgerust en dan ook bijzonder gevoelig zijn.

Afschrijving

Moleskine, dat door D’Ieteren vier jaar geleden werd overgenomen, blijft daarentegen aanzienlijke kopzorgen opleveren. Het bedrijf, fabrikant van schriften, heeft in China een belangrijke afzetmarkt. Daardoor was Moleskine een vroeg slachtoffer van de coronacrisis, die zich immers eerst in China manifesteerde.

De omzet van Moleskine daalde daardoor met 42 procent tot 41 miljoen euro. Door de aanhoudende problemen zag D’Ieteren zich gedwongen om op de waarde van Moleskine 20 miljoen euro af te boeken. Ook vorig jaar was al een waardevermindering van ruim 102 miljoen euro doorgevoerd. D’Ieteren had Moleskine vier jaar voor een bedrag van 500 miljoen euro overgenomen.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.