Autobeglazingsbedrijf Belron, bij ons vooral bekend van Carglass, groeit fors. Met dank aan de autobouwers. Omdat moderne autoruiten almaar meer sensoren, camera’s en andere snufjes bevatten, zijn ze ook duurder om te herstellen.
Belron was, net als de voorbije jaren, een opvallende groeier binnen de Belgische groep D’Ieteren, die donderdag zijn jaarcijfers publiceerde. Zonder overnames kwam Belrons omzetgroei uit op 7,5 procent, en met overnames op 10,1 procent, tot een jaaromzet van ruim 4,2 miljard euro.
Vooral in Noord-Amerika gaat het hard, met een organische groei van 13 procent. Met onder meer het herstellersmerk Safelite wint Belron marktaandeel, en bovendien groeit de markt zelf nog ook. In de eurozone, met Carglass als bekendste merk, bleef de groei beperkt tot 2,4 procent, maar dat had te maken met de zachte winter.
Carglass en co hoeven niet meer autoruiten te herstellen om groei te realiseren, want een doorsnee herstelling of vervanging brengt meer op dan vroeger. In alle markten stijgt de gemiddelde prijs per herstelling, omdat autoruiten almaar ingewikkelder worden, zegt Belron, dat ook in 2020 een gelijkaardige omzetgroei aan vorig jaar verwacht. Niet alleen de omzetcijfers, ook alle winstindicatoren zitten overigens fors in de lift.
Kalibrering
Veel heeft te maken met het toenemend aantal sensoren en camera’s die ingebouwd zijn in een autoruit, en vooral de voorruit. Bij elke herstelling moeten die snufjes opnieuw ingesteld, of gekalibreerd, worden.
Het aantal herkalibreringen van geavanceerde rijhulpsystemen verdubbelde in een jaar tijd tot 875.000. Vandaag wordt in 11 procent van de gevallen van vervanging van een voorruit een herkalibrering uitgevoerd. Arnaud Laviolette, de financieel directeur van moedergroep D’Ieteren, verwacht dat dit dit jaar zal toenemen tot 15 procent.