Key takeaways
- President Macron heeft het startsein gegeven voor de bouw van een nieuw vliegdekschip, als teken van de nationale macht van Frankrijk.
- Ondanks budgettaire zorgen heeft Macron beloofd om het ambitieuze project tegen 2038 te voltooien.
- Het nieuwe vliegdekschip zal een aanzienlijke economische impact hebben op de Franse industrie en mogelijke gaten in de continuïteit van de marine opvullen.
President Emmanuel Macron gaf op 21 december het officiële startsein voor de bouw van het nieuwe vliegdekschip van Frankrijk. Dit enorme schip, dat de verouderde Charles-de-Gaulle moet vervangen, zal aanzienlijk groter en krachtiger zijn dan zijn voorganger.
Uitstraling van macht
De nieuwe carrier, die in 2038 in dienst moet komen, zal ongeveer 310 meter lang zijn en bijna 80.000 ton kunnen verplaatsen. Het zal bemand worden door een indrukwekkende bemanning van 2.000 matrozen en zal de capaciteit hebben om 30 gevechtsvliegtuigen te vervoeren. Macron belichtte het symbolische belang van het project door te zeggen dat het “een illustratie van de kracht van onze natie” is.
Ondanks budgettaire beperkingen en veranderende veiligheidsdreigingen beloofde Macron het ambitieuze project tot een goed einde te brengen. Hij beklemtoonde zijn toewijding door te beloven de bouwplaats in februari 2026 persoonlijk te bezoeken. De beslissing om door te gaan met de bouw van het nieuwe vliegdekschip is het resultaat van een zorgvuldige afweging en is in overeenstemming met de Franse militaire programmeringswetten.
Belangrijk voor Franse economie
Naar verwachting zullen er ongeveer 800 leveranciers bij het project betrokken zijn, wat de aanzienlijke economische impact op de Franse industrie accentueert. De heer Macron verzekerde deze partners van zijn niet aflatende betrokkenheid bij deze cruciale onderneming.
Er blijft bezorgdheid bestaan over mogelijke toekomstige druk op de begroting, vooral gezien de recente waarschuwingen van Franse militaire leiders over de noodzaak van een continue aanwezigheid van de marine en de integratie van geavanceerde drone-technologie. De beschikbaarheid van de Charles-de-Gaulle is momenteel beperkt tot 65 procent van de tijd vanwege onderhoudsvereisten. Een vertraging in de bouw van zijn opvolger zou Frankrijk zonder vliegdekschip kunnen laten zitten, wat de urgentie van dit project onderstreept.
Levensduur Charles-de-Gaulle verlengen
Een aanstaande technische beoordeling van de Charles-de-Gaulle zal bepalen of de levensduur verlengd kan worden tot na 2038. Deze beoordeling, die in 2029 afgerond moet zijn, zal rekening houden met de staat van de kernreactoren en de algehele structurele integriteit.
Macrons aankondiging viel samen met zijn bezoek aan Abu Dhabi, waar hij een ontmoeting had met de president van de VAE, sjeik Mohammed Ben Zayed Al Nahyan. De twee leiders bespraken het versterken van hun strategisch partnerschap, in het bijzonder het bevorderen van de regionale stabiliteit in het Midden-Oosten.
Frankrijk en de Verenigde Arabische Emiraten onderhouden nauwe defensiebanden. De VAE gebruiken wapensystemen die in Frankrijk zijn gemaakt, zoals de Leclerc-tank en het Rafale-gevechtsvliegtuig. Deze samenwerking belicht de rol van Frankrijk als belangrijke wapenleverancier in de Golfregio. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

