Stellantis bekritiseert EU-klimaatbeleid door gebrek aan visie op groei


Key takeaways

  • Stellantis bekritiseert het herziene klimaatbeleid van de EU vanwege het gebrek aan een duidelijke visie op groei binnen de Europese automobielsector.
  • Het bedrijf zegt dat het gebrek aan onmiddellijke steun voor de overgang naar elektrische bedrijfsvoertuigen en de onduidelijkheid over de flexibiliteitsmaatregelen grote uitdagingen vormen.
  • Ondanks de herzieningen blijven analisten erbij dat het uiteindelijke doel een markt voor voornamelijk elektrische auto’s tegen 2035 blijft.

Stellantis, de autogigant achter populaire merken zoals Jeep, Fiat en Peugeot, heeft zijn sterke afkeuring uitgesproken over het herziene klimaatbeleid van de Europese Unie. De CEO van het bedrijf, Antonio Filosa, beweert dat de nieuwe regelgeving een duidelijke visie ontbeert voor de groei van de Europese autosector.

Zorgen over investeringen

Filosa had eerder aangegeven dat Stellantis zijn investeringen in Europa aanzienlijk zou verhogen als de EU zijn verbod op benzinemotoren in 2035 zou versoepelen. Nu zegt hij echter dat het gebrek aan groeimaatregelen verdere investeringen moeilijk maakt. Hij benadrukt dat er aanzienlijke investeringen nodig zijn om een veerkrachtige toeleveringsketen op te zetten, wat cruciaal is voor banen, welvaart en veiligheid in Europa.

Hoewel het laatste voorstel van de EU autofabrikanten toestaat om een percentage voertuigen met verbrandingsmotoren te blijven produceren, verplicht het het gebruik van koolstofarm staal en duurzame brandstoffen om de uitstoot te compenseren. Stellantis is kritisch over deze aanpak en stelt dat het gebrek aan onmiddellijke steun voor de elektrische overgang van bedrijfsvoertuigen en de onduidelijkheid over de haalbaarheid van deze flexibiliteitsmaatregelen grote uitdagingen vormen, vooral voor grote autofabrikanten die een breed klantenbestand bedienen.

Gemengde reacties

De reacties van de auto-industrie waren gemengd. Renault, een Franse autofabrikant, verwelkomde het pakket als een oplossing voor de belangrijkste zorgen van de industrie. Daarentegen beschreef de Duitse autolobby VDA de veranderingen als “rampzalig” vanwege de obstakels bij de implementatie. Ambtenaren van de EU verdedigen het herziene beleid door te zeggen dat het de ambitie van het oorspronkelijke verbod van 2035 handhaaft en tegelijkertijd cruciale steun biedt aan de auto-industrie.

Het standpunt van de EU staat in schril contrast met de recente ontwikkelingen in de VS, waar president Donald Trump de regelgeving om de uitstoot van auto’s te verminderen ongedaan heeft gemaakt. Dit heeft geleid tot aanzienlijke annuleringen van investeringen in elektrische voertuigen door Amerikaanse autofabrikanten zoals Ford en GM, maar heeft ook een hernieuwde interesse gewekt in hybride en benzinevoertuigen. Stellantis heeft zelf toegezegd om de komende vier jaar een recordbedrag van 11 miljard euro te investeren in de VS.

Ondanks de herzieningen door de EU geloven analisten dat het uiteindelijke doel een hoofdzakelijk elektrische automarkt blijft tegen 2035. Als gevolg hiervan is het onwaarschijnlijk dat autofabrikanten hun investeringsstrategieën radicaal zullen veranderen als reactie op deze wijzigingen in de regelgeving.

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.