Key takeaways
- De investering van 3 miljard euro van Volkswagen in een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Hefei is gericht op het ontwerpen van voertuigen die aangepast zijn aan de veranderende Chinese markt.
- Winstgevendheid blijft een uitdaging op de zeer concurrerende Chinese automarkt, waardoor Volkswagen gedwongen wordt om zijn nieuwe modellen efficiënt te prijzen.
- Volkswagen omarmt de “Chinese snelheid” door de productontwikkelingscycli te versnellen en samen te werken met lokale start-ups om het snel veranderende landschap voor te blijven.
Volkswagen investeert fors in China door een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van 3 miljard euro op te zetten in Hefei. Dit betekent een verandering ten opzichte van de traditionele aanpak van buitenlandse autofabrikanten, die voorheen auto’s produceerden die in het buitenland waren ontworpen en technologie deelden met lokale partners.
Aanpassen aan Chinese markt
Die strategie is minder effectief geworden door de opkomst van concurrerende Chinese fabrikanten, die een grote impact hebben gehad op de verkoop van buitenlandse merken. Volkswagen erkent de noodzaak om zich aan te passen aan de veranderende Chinese markt en ontwikkelt nu voertuigen die speciaal ontworpen zijn voor Chinese consumenten.
De nieuwe modellen, die waarschijnlijk exclusief zullen zijn voor China en mogelijk andere Aziatische markten, zijn essentieel als Volkswagen het verloren marktaandeel wil terugwinnen van Chinese rivalen zoals BYD en Geely. Analisten denken dat de strategie zal helpen om de huidige marktpositie van Volkswagen te behouden, maar mogelijk niet voldoende zal zijn voor een volledig herstel.
Audi, dat deel uitmaakt van de Volkswagen Group, heeft al een stap in deze richting gezet met de lancering van zijn nieuwe merk “AUDI”
“Chinese snelheid”
Het snelle innovatietempo in China betekent dat veel buitenlandse autofabrikanten moeite hebben om bij te blijven. De verschuiving naar elektrische voertuigen en de vraag van consumenten naar geavanceerde digitale functies hebben het autolandschap veranderd. Volkswagen, ooit een dominante speler op de Chinese markt, staat nu voor de uitdaging om zijn aanbod op “Chinese snelheid” bij te werken, een noodzaak om in zo’n snelle omgeving te overleven.
Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen staan erom bekend dat ze nieuwe modellen binnen 12 tot 18 maanden op de markt brengen, terwijl mondiale autofabrikanten daar doorgaans 3 tot 5 jaar voor nodig hebben. Dit verschil benadrukt de druk op buitenlandse bedrijven om hun ontwikkelingsprocessen te versnellen en innovatie te omarmen.
Leren van Chinese expertise
Volkswagen leert actief van Chinese start-ups voor elektrische voertuigen, zoals Xpeng, door samen te werken om de lancering van nieuwe modellen te versnellen en geavanceerde elektronische architecturen voor zijn voertuigen te ontwikkelen. Die aanpak weerspiegelt het groeiende besef van buitenlandse autofabrikanten dat ze kunnen profiteren van China’s expertise in het snel omzetten van ideeën in verkoopbare producten, waarbij de kosten tot een minimum zijn beperkt en effectief zijn ingespeeld op de wensen van de klant.
De kennisstroom tussen China en Duitsland is in toenemende mate wederzijds, waarbij veel Duitse bedrijven de innovatieve capaciteiten van hun Chinese concurrenten erkennen. Uit een recent onderzoek bleek dat de helft van de Duitse bedrijven die in China actief zijn, verwacht dat Chinese bedrijven de komende vijf jaar innovatieleiders zullen worden. (fc)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

