Luchtverkeersbeheerder DFS bereidt Duits luchtruim voor op defensiescenario’s


Key takeaways

  • DFS, de Duitse luchtverkeersbeheerder, ontwikkelt plannen om het Duitse luchtruim voor te bereiden op mogelijke defensiescenario’s.
  • Om de dreiging van drones aan te pakken, heeft de DFS een platform ontwikkeld dat drone-exploitanten informeert over veilige vluchtzones.

De Duitse luchtverkeersbeheerder DFS Deutsche Flugsicherung ontwikkelt plannen om het Duitse luchtruim voor te bereiden op mogelijke defensiescenario’s.

DFS erkent de enorme verantwoordelijkheid van het beheer van een van de drukste luchtruimen ter wereld, met miljoenen vluchten per jaar, en werkt nauw samen met de ministeries van Defensie en Transport om duidelijke protocollen en eisen op te stellen voor drie verdedigingsniveaus. Deze variëren van het reageren op eenvoudige dreigingen tot het inroepen van artikel 5 van de NAVO bij een aanval op een lidstaat.

Bewustmaking

Een van de belangrijkste uitdagingen die Arndt Schoenemann, CEO van DFS, heeft geïdentificeerd, is het gebrek aan bewustzijn bij burgerluchtvaartmaatschappijen en luchthavens over de mogelijkheid dat het luchtruim opnieuw voor militaire doeleinden wordt geprioriteerd.

Om dit aan te pakken, organiseert DFS actief informatiesessies om belanghebbenden te informeren over mogelijke maatregelen, waaronder tijdelijke luchtruimsluitingen. Schoenemann stelt dat de modernisering van radarsystemen in het komende decennium deels gefinancierd zou kunnen worden door EU-initiatieven ter verbetering van de militaire mobiliteit.

Hybride oorlogvoeringstactieken

Met de toename van waarnemingen van drones nabij Duitse luchthavens dit jaar, heeft DFS een platform ontwikkeld om drone-exploitanten te informeren over veilige vluchtzones. Tegelijk wordt gewerkt aan de integratie van onbemand verkeer in bestaande luchtverkeersbeheersystemen.

Schoenemann erkent de complexiteit van het omgaan met gemodificeerde drones die standaarddetectiemethoden ontwijken en wijst op de noodzaak van uitgebreide oplossingen, inclusief netwerkdiensten, luchtruimbewaking en verdedigingscapaciteiten zoals stoortechnologie. Het neerhalen van drones nabij luchthavens wijst hij af door het potentiële risico voor vliegtuigen die wachten op landingsklaring.  (jv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.