Key takeaways
- De Zweedse marine komt regelmatig Russische onderzeeërs tegen in de Oostzee.
- Rusland breidt zijn productie van onderzeeërs en zijn militaire aanwezigheid in de regio actief uit en vormt zo een groeiende bedreiging voor de veiligheid.
- Hoewel civiele schepen die olie vervoeren geen directe militaire bedreiging vormen, kunnen ze mogelijk gebruikt worden om drones te lanceren en een risico vormen voor de onderwaterinfrastructuur.
De Zweedse marine meldt regelmatige ontmoetingen met Russische onderzeeërs in de Oostzee. Volgens kapitein Marko Petkovic, hoofd operaties, vinden deze waarnemingen “bijna elke week” plaats. Hij wijst erop dat Rusland zijn aanwezigheid in de regio gestaag uitbreidt. Deze verhoogde activiteit wijst op de groeiende veiligheidsuitdagingen voor de Oostzee, waaronder mogelijke hybride oorlogvoeringstactieken met drones en vermoedelijke sabotage van onderwaterinfrastructuur. Dat meldt hij aan The Guardian.
NAVO-oefening
De Zweedse marine nam onlangs deel aan een grote NAVO-oefening tegen onderzeeboten, “Playbook Merlin 25”, samen met acht andere landen. Tijdens deze oefening scherpten de deelnemers hun vaardigheden aan op het vlak van detectie. Ze trainden onder de unieke omstandigheden van de Baltische Zee en bereidden zich voor op mogelijke dreigingen van onderzeeërs.
Kapitein Petkovic benadrukte de uitbreiding van de Russische onderzeeërcapaciteiten, waarbij elk jaar een onderzeeër van de Kilo-klasse wordt geproduceerd in Sint-Petersburg en Kaliningrad. Hij voorspelt dat de Russische militaire aanwezigheid in de regio verder zal toenemen zodra het conflict in Oekraïne luwt. Volgens Petkovic moet de Zweedse marine zich voortdurend ontwikkelen en aanpassen aan dit veranderende landschap.
Civiele schepen als potentiële dreiging
De kapitein was ook bezorgd over de Russische “spookvloot”, die bestaat uit tankers die onder civiele vlag varen en ruwe olie uit Rusland vervoeren. Hoewel dit niet direct een militaire bedreiging vormt, suggereerde Petkovic dat deze schepen mogelijk gebruikt kunnen worden om drones te lanceren, wat een veiligheidsrisico vormt.
De unieke onderwateromstandigheden van de Oostzee maken de infrastructuur bijzonder kwetsbaar. Dit geldt vooral voor landen die voor hun communicatie en bevoorrading afhankelijk zijn van scheepvaartlijnen, zoals Zweden, Noorwegen, Finland, Estland en Litouwen. Ondanks deze moeilijkheden is kapitein Petkovic van mening dat de verhoogde waakzaamheid van de NAVO in Operation Baltic Sentry effectief is geweest, en dat er geen kabelgerelateerde incidenten zijn gemeld sinds de operatie in januari van start ging.
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

