Key takeaways
- Gen Z gaat twee keer zo vaak als Gen X een open gesprek aan over beloning op het werk.
- Jongere generaties voelen zich minder ongemakkelijk bij het bespreken van salarissen.
Jongere generaties veranderen de normen op de werkvloer door openlijk over salarissen te praten, een onderwerp dat voorheen als taboe werd beschouwd. Dat meldt Newsweek. Uit een recent onderzoek blijkt dat, terwijl slechts een derde van de werknemers werkt in een omgeving waar discussies over beloning worden aangemoedigd, bijna 40 procent van de Gen Z respondenten zegt dat zij open gesprekken over beloning op de werkvloer voeren. Dit is bijna twee keer zoveel als bij Gen X.
Transparantie
Gen Z toont zich bovendien bereid het traditionele stilzwijgen rond beloning aan te vechten. Achttien procent gaf toe dat zij over beloning spraken, zelfs als dat tegen het bedrijfsbeleid inging. Daarentegen gaf een derde van de Gen X werknemers aan gesprekken over beloning liever helemaal te vermijden.
Desondanks blijft er een zekere mate van onrust bestaan wanneer het gaat om het bespreken van salarissen. Negentien procent vindt dergelijke gesprekken ongemakkelijk, een gevoel dat vaker voorkomt bij oudere generaties die aan het werk gingen toen geheimhouding over salarissen de norm was. Gen Z is daarentegen veel minder ongemakkelijk, wat erop wijst dat de houding ten opzichte van salaristransparantie snel verandert.
Open loonbeleid
Er is een sterke wens voor een open loonbeleid, met 46 procent van de respondenten die deze aanpak steunt. Die steun is zelfs nog groter onder Gen Z, met 49 procent die volledige openheid bepleit, vergeleken met slechts 14 procent die de voorkeur geeft aan vertrouwelijkheid als het op salaris aankomt.
Experts denken dat de trend naar transparantie kan worden verklaard door het feit dat Gen Z blootgesteld is aan de negatieve gevolgen van bedrijfsgeheimen tijdens economische neergang en herstructurering. Zij zijn minder gebonden aan verouderde etiquette en zien het delen van werknemersinformatie als een manier om zich te beschermen, waarbij ze erkennen dat kennis macht is. (fc)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

