Key takeaways
- De Deense meubelverkoper JYSK breidt zijn aanwezigheid in België uit door 9 voormalige Leen Bakker-winkels over te nemen.
- Het succes van JYSK is gebaseerd op betaalbaarheid, comfort en de Scandinavische designesthetiek die aanslaat bij de Belgische consument.
JYSK, de Deense meubelverkoper, breidt zijn aanwezigheid in België aanzienlijk uit dankzij een meervoudige strategie. Het bedrijf heeft 9 winkels van Leen Bakker overgenomen. De winkels, gevestigd in steden als Brugge en Luik, zullen begin volgend jaar omgedoopt worden tot JYSK. Het bedrijf wil ten minste de helft van zijn huidige werknemers behouden en plant specifieke wervingsinspanningen.
Vertrouwen in fysieke detailhandel
De uitbreiding komt ondanks een moeilijke retailomgeving die gekenmerkt wordt door faillissementen en consolidaties. JYSK heeft al ongeveer 70 winkels in België en meer dan 3.500 wereldwijd, wat aantoont dat het bedrijf vertrouwen blijft houden in de groei van de fysieke detailhandel.
JYSK zal zijn engagement in België verder versterken door ook winkels te openen in de 7 voormalige Cora-supermarkten die momenteel opnieuw worden ontwikkeld door Mitiska REIM. De opening van de winkels met het nieuwste showroomconcept van het merk is gepland voor de zomer van 2026.
Nieuwe mijlpalen
De ontwikkelingen brengen JYSK dichter bij zijn doel om 125 winkels in België te open en zijn personeelsbestand uit te breiden van 800 naar ongeveer 1.000 werknemers. Het succes van JYSK wordt toegeschreven aan de focus op betaalbaarheid, gemak en de Scandinavische designesthetiek die aansluit bij de voorkeuren van de Belgische consument. Frank Christiant, toezichthouder van het merk in België, Frankrijk en Nederland, dringt aan op deze afstemming.
Met een recordomzet van 6,2 miljard euro gelooft JYSK dat er potentieel is voor aanhoudende groei. En zeker door de groeiende vraag naar betaalbare woninginrichting. (fc)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

