De fietsvergoeding voor werknemers wint aan populariteit in ons land. Volgens een gezamenlijk rapport van het overlegplatform van de sociale partners, de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en het cao-adviesorgaan Nationale Arbeidsraad (NAR) steeg dat aantal tussen 2021 en 2024 met 37 procent naar meer dan 860.000.
Key takeaways
- 867.000 van de Belgische werknemers ontvingen vorig jaar een fietsvergoeding.
- Ook het bedrag dat de medewerkers via die weg ontvangen is toegenomen. Dat bedraagt nu 380 euro, oftewel 40 procent meer dan enkele jaren geleden.
- Dat succes is volgens de CRB en de NAR voor een groot deel te danken aan de brede toegankelijkheid van de fietsvergoeding sinds 2023.
Duiding: Wat is een fietsvergoeding?
- De vergoeding is verplicht sinds 1 mei 2023 voor werknemers in de privésector indien er nog geen sectorale of ondernemings-cao daarvoor bestond.
- Er geldt een belastingvrijstelling voor de fietsvergoeding. Die bedraagt sinds dit jaar maximaal 0,36 euro per kilometer. Er geldt daarbij wel een plafond tot 3.500 euro. Wordt dat bedrag overschreden, dan wordt het bijkomende bedrag belast. De fietsvergoeding is ook vrijgesteld van sociale bijdragen.
In het nieuws: 867.000 van de werknemers ontving vorig jaar een fietsvergoeding. Daarmee kreeg vorig jaar voor het eerst meer dan een op de vijf werknemers die compensatie.
- Uit het rapport van de CRB en het NAR, waarover De Tijd bericht, blijkt ook dat het gemiddelde bedrag van de fietsvergoeding de voorbije jaren met 40 procent is gestegen tot 380 euro. Daardoor verdubbelde het totaal tot 329 miljoen euro.
- Dat succes is volgens de CRB en de NAR voor een groot deel te danken aan de brede toegankelijkheid van de fietsvergoeding sinds 2023.
- Daarnaast helpt de vorig jaar verhoogde kilometervergoeding werknemers om ze ook daadwerkelijk aan te vragen.
- Positief zijn ook de aanhoudende Vlaamse investeringen in fietsinfrastructuur. Die doen werknemers de overstap van de auto naar de fiets maken.
Toenemende populariteit leasefietsen
Ook dit: De CRB en het NAR wijzen er ook op dat meer en meer werknemers fietsvergoedingen ontvangen door de toegenomen populariteit van leasefietsen.
- Via cafetariaplannen bieden steeds meer bedrijven en overheidsinstanties fiscaal interessante leaseformules voor fietsen aan. Die worden massaal gebruikt om vaak dure elektrische fietsen en speedpedelecs mee aan te schaffen.
- Uit cijfers van de sectororganisatie Traxio blijkt dat in 2023 bijna 120.000 leasefietsen in ons land reden. Verwacht wordt dat dat aantal verder zal groeien. Zo kunnen ook werknemers in het onderwijs en de zorgsector sinds kort via het cafetariaplan kiezen voor een leasefiets.
Maar: Volgens de twee instanties kunnen er wel nog maatregelen genomen worden om de fiets nog populairder te maken.
- Ze roepen bijvoorbeeld de regionale overheden op om werk te maken van veilige fietsinfrastructuur naar bedrijfsterreinen.
- Daarnaast willen de NAR en de CRB een actiever fietsbeleid van de NMBS. Ze pleiten voor meer (betaalde) bewaakte parkeerplekken bij stations voor de steeds duurdere en diefstalgevoelige elektrische fietsen. Ze vragen ook een fietssupplement dat afhankelijk is van de lengte van het traject. Momenteel hanteert de NMBS vaste bedragen afhankelijk van of de reis binnen of buiten de spitsuren plaatsvindt.
Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.
Wil je toegang krijgen tot alle stukken op BusinessAM en dat voor minder dan 50 euro per jaar? Sluit dan hier een abonnement af!


