1 op 6 Belgen komt door pendelstress uitgeput aan op het werk

De pendelbarometer van het fietsleasebedrijf o2o Bicycle Leasing toont aan dat een op de zes werknemers uitgeput aankomt op het werk. “Pendelstress leidt tot energiegebrek, wat ervoor kan zorgen dat werknemers minder productief zijn en vatbaarder worden voor burn-out of langdurige uitval”, waarschuwt Geert De Rycke, CEO van o2o Bicycle Leasing.


Key takeaways

  • Bijna de helft van de werkende Belgen ervaart wekelijks pendelstress. Voor meer dan een op de tien is dat zelfs dagelijks het geval.
  • Door de pendelstress voelt een op de zes werknemers zich uitgeput nog voor de werkdag is begonnen.
  • De pendelbarometer toont ook aan dat een op de vijf werknemers aangeeft dat hun werkgever geen begrip toont wanneer ze pendelstress ervaren.

In het nieuws: Bijna de helft van de beroepsactieve Belgen ervaart wekelijks pendelstress. Dat blijkt uit een bevraging van o2o Bicycle Leasing bij 1039 Belgen.

  • Vier op de tien Belgen ervaren minstens één keer per week stress ervaart als gevolg van woon-werkverkeer. Voor meer dan een op de tien is pendelstress zelfs een dagelijkse realiteit.
  • De stress is vooral het hoogst bij autobestuurders en mensen die het openbaar vervoer nemen.
  • Door de pendelstress voelt een op de zes werknemers zich uitgeput nog voor de werkdag is begonnen. Nog eens een op de zes respondenten moet eerst ‘ontstressen’ na aankomst voor ze productief kunnen zijn.

Impact op de werkprestaties

Zoom in: Pendelstress is niet zonder gevolgen voor de prestaties op de werkvloer.

  • Meer dan een op de tien werknemers rapporteert aantoonbaar slechtere werkprestaties door pendelstress. Hetzelfde aantal geeft aan weinig genietbaar te zijn voor collega’s.
  • “Het mag niet de bedoeling zijn dat je al moe bent voor je aan je werkdag begint. Toch is dat het geval voor veel Belgen, en zorgt het voor een domino-effect dat verder reikt dan het individu zelf: pendelstress leidt tot energiegebrek, wat ervoor kan zorgen dat werknemers minder productief zijn en vatbaarder worden voor burn-out of langdurige uitval”, zegt De Rycke. “Dat is niet enkel een persoonlijk probleem, maar ook een maatschappelijk en economisch signaal.”

Gebrek aan begrip van de werkgever

Ook dit: De pendelbarometer toont ook aan dat werknemers niet altijd op begrip van de leidinggevende kunnen rekenen wanneer ze pendelstress ervaren. Dat is het geval voor een op de vijf werknemers.

  • “Bedrijven zijn zich vaak niet bewust van de impact. Ze zien mensen aankomen op kantoor, maar niet hoe die laatste files of gemiste treinen blijven sluimeren in de hele werkdag. Pendelen bepaalt niet alleen de eerste uren van je dag, maar ook hoe je ’s avonds weer thuiskomt”, klinkt het. “Als meer dan 10 procent aangeeft dat het zowel hun prestaties als hun relaties met collega’s en hun gezin negatief beïnvloedt, dan moeten we aan de alarmbel trekken en pendelstress bespreekbaar maken op de werkvloer. Een flexibel mobiliteitsbeleid met voldoende alternatieve vervoersmiddelen of een flexibel (thuis)werkbeleid kan hierbij het verschil maken.”

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.

Wil je toegang krijgen tot alle stukken op BusinessAM en dat voor minder dan 50 euro per jaar? Sluit dan hier een abonnement af!


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.