Key takeaways
- Een directe hogesnelheidsverbinding tussen Lissabon en Madrid moet in 2030 klaar zijn.
- De reistijd zal dalen van ongeveer vijf uur naar drie uur in 2034.
- De nieuwe verbinding biedt een kosteneffectief en duurzaam alternatief voor luchtvervoer, helpt de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en de territoriale cohesie te verbeteren.
Portugal en Spanje hebben een cruciale overeenkomst bereikt met de Europese Commissie over een rechtstreekse spoorverbinding tussen Lissabon en Madrid. Dit ambitieuze project moet in 2030 klaar zijn en de reistijden tussen de twee hoofdsteden aanzienlijk verkorten.
De eerste schattingen voorspellen een reistijd van ongeveer vijf uur, die tegen 2034 verder zal worden teruggebracht tot ongeveer drie uur. Het plan omvat verschillende belangrijke fasen. De aanleg van de hogesnelheidslijn tussen Évora en Caia moet in 2025 voltooid zijn, en de operationele dienst moet in 2026 beginnen. Het traject Plasencia-Talayuela zal hetzelfde traject volgen en in 2028 operationeel zijn.
Toekomstige ontwikkelingsplannen
Volgend jaar starten de werkzaamheden voor een tweede spoor tussen Poceirão en Bombel, dat in 2029 gereed moet zijn. Studies voor de nieuwe lijn Lissabon-Evora, inclusief een derde kruising en een brug over de Taag, moeten in 2027 afgerond zijn. Tegen 2034 voorziet het project in een directe reis van drie uur tussen Lissabon en Madrid via de nieuwe hogesnelheidslijn. Deze doelstelling omvat de implementatie van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) op verschillende trajecten van de lijn.
Het ministerie wees erop dat de nieuwe spoorverbinding een goedkoop en praktisch alternatief biedt voor de meer dan veertig dagelijkse vluchten tussen Lissabon en Madrid. Het verkorten van de reistijd tot ongeveer drie uur tegen 2034 versterkt de economische en territoriale samenhang en vermindert tegelijk direct de uitstoot van broeikasgassen.
Toezegging tot interoperabiliteit
Portugal en Spanje hebben zich ertoe verbonden om de sociaaleconomische gevolgen en de impact op de interoperabiliteit van de omschakeling van het Iberische profiel naar het Europese standaardprofiel tegen 2027 te evalueren. Het project maakt deel uit van de Europese strategie voor duurzame mobiliteit en grensoverschrijdende spoorweginterconnectie, die zich richt op investeringen in infrastructuur, technologische vooruitgang en spoorweginteroperabiliteit.
De Europese Commissie verwelkomde deze mijlpaal en stelde dat het project de connectiviteit binnen de Europese Unie flink zal verbeteren en Portugal en Spanje volledig zal aansluiten op het Europese hogesnelheidsspoornetwerk. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

