Key takeaways
- Chinese e-commercebedrijven winnen snel marktaandeel in Zuidoost-Azië en breiden uit naar andere delen van de wereld.
- Deze bedrijven hebben succes door zich te richten op markten met een lage koopkracht en door te vertrouwen op innovatieve strategieën die zijn ontwikkeld op de Chinese markt.
- Ondanks de aanzienlijke groei krijgen China’s e-commerce giganten te maken met uitdagingen van gevestigde internationale concurrenten zoals Amazon en Walmart in volwassen markten.
Chinese e-commerce giganten winnen snel terrein in het online winkellandschap in Zuidoost-Azië. Uit een recent rapport van adviesbureau Bain and Company blijkt dat zij nu ongeveer de helft van het marktaandeel in Indonesië, Thailand en de Filipijnen in handen hebben. Dit succes gaat verder dan Zuidoost-Azië, met Chinese spelers die hun intrede doen op markten als de Verenigde Staten en Brazilië.
Deze expansie vindt plaats tegen de achtergrond van een vertragende economische groei in China en ondanks de escalerende handelsspanningen met de VS. Het rapport suggereert dat Chinese verkopers het goed doen op markten met een lage koopkracht.
Internationaal bereik groeit snel
Taobao van Alibaba breidt bijvoorbeeld zijn Singles’ Day uit naar 20 regio’s over de hele wereld en positioneert zichzelf als een belangrijke concurrent voor de Black Friday-verkoop van Amazon. De stap getuigt van het groeiende internationale bereik van Chinese e-commerce platforms. Het financiële succes van deze bedrijven blijkt uit de snelle groei van fintech-startups zoals FundPark, dat gespecialiseerd is in het verstrekken van leningen aan kleine Chinese bedrijven voor overzeese e-commerceactiviteiten. Het bedrijf heeft een aanzienlijke toename gezien in het faciliteren van leningen, wat de hausse in Chinese online verkopen in het buitenland onderstreept.
Verschillende factoren dragen bij aan het succes van Chinese e-commercebedrijven. Ze hebben gebruik gemaakt van de ervaring die ze hebben opgedaan op hun zeer concurrerende binnenlandse markt en hebben innovatieve strategieën toegepast, zoals livestreaming, snelle productontwikkeling en efficiënte logistiek. Alleen al de omvang van de Chinese markt heeft als proeftuin voor deze praktijken gediend.
Concurrentie het hoofd bieden
De weg naar wereldwijde dominantie is echter niet zonder uitdagingen. In Singapore heeft Lazada van Alibaba marktaandeel verloren aan de lokale concurrent Shopee. Daarnaast blijven gevestigde spelers zoals Amazon en Walmart markten zoals de VS domineren.
Hoewel China’s e-commerce giganten een aanzienlijk aandeel van hun binnenlandse markt hebben, hebben ze te maken met hevige concurrentie van internationale spelers die een sterke voet aan de grond hebben in andere gebieden. Niet-Chinese e-commercebedrijven nemen bijvoorbeeld nog steeds bijna 95 procent van de Amerikaanse markt voor hun rekening. Amerikaanse giganten zoals Amazon en Walmart zijn ook internationaal sterk vertegenwoordigd en genereren aanzienlijke inkomsten buiten Noord-Amerika. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

