Airbus slaagt er niet in productie van A220 te verhogen door problemen in de toeleveringsketen


Key takeaways

  • Airbus heeft zijn doelstelling om de productie van de A220 te verhogen naar 14 vliegtuigen per maand uitgesteld door problemen met de toeleveringsketen.
  • Het verhogen van het productievolume is essentieel om de A220 winstgevend te maken.
  • Airbus heeft momenteel te maken met tekorten aan motoronderdelen en fouten in de assemblagelijn.

Airbus heeft vertragingen opgelopen in de productie van zijn A220-vliegtuigen, waardoor de geplande datum om tegen eind 2026 een productiesnelheid van 14 vliegtuigen per maand te bereiken, is verschoven.

Vertraging in de productie

Het herziene schema is volgens bronnen in de sector, via Reuters, te wijten aan aanhoudende problemen met de toeleveringsketen. Hoewel Airbus er eerder naar had gestreefd om deze productiemijlpaal in 2026 te bereiken, is uitstel noodzakelijk.

Om de productiedoelstelling te halen, heeft Airbus een intern doel gesteld om halverwege 2026 12 A220’s per maand te produceren, tegenover de huidige zeven tot acht per maand. De fabrieken in de Verenigde Staten en Canada hebben echter nog steeds te kampen met leveringsproblemen, waardoor deze ambitieuze doelstellingen enigszins in gevaar komen.

Nog niet winstgevend

Airbus nam in 2018 het A220-programma, een vliegtuig met 110 tot 130 plaatsen, over van Bombardier. Ondanks de sterke verkoop blijft het vliegtuig niet winstgevend. Het verhogen van het productievolume is de sleutel tot het verlagen van de productiekosten per eenheid. De Airbus A220 deelt weinig onderdelen met andere Airbus-modellen.

Recente vertragingen hebben ertoe geleid dat sommige A220’s uit het productieschema voor 2025 zullen worden gehaald, in totaal bijna tien vliegtuigen in het komende jaar. Deze tegenslagen volgen op een afschrijving van 400 miljoen dollar (343 miljoen euro) door de regering van Canada van haar aandeel van 25 procent in het A220-programma, waarbij Airbus de resterende 75 procent in handen heeft.

Toeleveringsketen

Vertragingen worden toegeschreven aan factoren zoals tekorten aan motoronderdelen en fouten aan de assemblagelijn in fabrieken in Montreal, Canada, en Mobile, Alabama. Vorig jaar greep Airbus in om de levering van vleugels voor de A220 te versnellen door onderdelen vanuit een fabriek in Belfast, Ierland, te vervoeren. Bronnen geven aan dat er nog steeds vertragingen zijn door problemen met de levering van vleugels.

Airbus onderneemt stappen om de leveringen van de A220 op korte termijn te behouden en tegelijkertijd de productieplannen voor de komende 14 maanden aan te passen. In september spoorde de voormalige directeur van Airbus Canada, Benoit Schultz, zijn werknemers aan om een intern doel van 100 leveringen van de A220 aan luchtvaartmaatschappijen tegen 2025 te bereiken, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de huidige cijfers.

Om dit doel te bereiken, zijn sommige werknemers uit Quebec overgeplaatst van de A220-assemblagelijn om problemen op te lossen met de laatste fasen van het overdrachtsproces van het vliegtuig. Hoewel Airbus zei dat het 62 A220’s had afgeleverd in de eerste negen maanden van het jaar, gaf het bedrijf geen uitsplitsing van zijn jaarlijkse leveringsdoel van 820 vliegtuigen voor alle modellen.

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.