Italië moderniseert maritieme patrouille met M3A-programma


Key takeaways

  • Het M3A-programma moderniseert de Italiaanse maritieme patrouille en anti-onderzeebootoperaties.
  • Italië is van plan om zes multi-missie maritieme vliegtuigen (M3A) aan te schaffen die verschillende taken kunnen uitvoeren.
  • De Italiaanse marine heeft een sterke capaciteit voor onderzeebootbestrijding met draaivleugelvliegtuigen, met NH90 NFH-helikopters en AW101/SH-101-helikopters.

Het Italiaanse ministerie van Defensie lanceert het M3A-programma om de maritieme patrouille en onderzeeboottaken te verbeteren. Deze gezamenlijke inspanning van de marine en de luchtmacht is bedoeld om de capaciteit te vervangen die verloren is gegaan met de pensionering van de BR1150 Atlantic vliegtuigen. Het M3A-programma zal gebruik maken van zes multi-missie maritieme vliegtuigen (M3A) die in staat zijn om een breed scala aan taken uit te voeren, waaronder onderzeebootbestrijding (ASW), anti-oppervlakteoorlogvoering (ASuW), oorlogvoering boven water, oorlogvoering tegen mijnen en multi-inlichtingenoperaties zoals het verzamelen van inlichtingen, surveillance, doelbewaking, verkenning en elektronische oorlogvoering.

Financiële steun voor het M3A-programma is afkomstig van een speciale toewijzing in de Finance Act 2025. In de begroting is 576 miljoen euro opgenomen die specifiek voor het M3A-project is gereserveerd. Op dit moment is de multi-missie capaciteit van Italië voor maritieme vliegtuigen gebaseerd op vier P-72A (ATR-72MP) vliegtuigen die gestationeerd zijn in Sigonella. Sinds de terugtrekking van de BR1150 Atlantic in 2017 heeft Italië niet langer een specifiek ASW-platform met vaste vleugels, waarbij de P-72A voornamelijk een patrouille- en inlichtingen-, surveillance- en verkenningsrol (ISR) vervult.

Modernisering van Italiaanse maritieme patrouillevloot

Italië ziet de Kawasaki P-1 van Japan als een potentiële kandidaat voor het M3A-programma. Deze straaljager, speciaal ontworpen voor lange afstand anti-onderzeeboot en maritieme surveillance missies, is uitgerust met geavanceerde missiesystemen, waaronder een magnetische anomalie detector (MAD) en een op licht gebaseerd vluchtcontrolesysteem dat elektromagnetische interferentie met sensoren aan boord minimaliseert.

Naast de patrouilles met vaste vleugels beschikt Italië over een sterke capaciteit voor onderzeebootbestrijding met roterende vleugels. De marine heeft de NH90 NFH-vloot volledig in gebruik genomen en zet AW101/SH-101-helikopters in voor onderzeebootbestrijding op volle zee en multifunctionele taken. Deze helikopters zijn uitgerust met dompelsonar, een akoestisch boei-verwerkingssysteem en kunnen lichte torpedo’s vanaf escorteschepen inzetten.

Ontwikkeling van vliegdekschepen

Italië streeft ook naar de ontwikkeling van een volgende generatie vliegdekschip, bekend als Portaerei di nuova generazione, als onderdeel van haar defensiebegroting van 31,2 miljard euro voor 2025. Dit budget wijst fondsen toe ter ondersteuning van haalbaarheidsstudies voor een multi-capabel vliegdekschip en een nieuwe generatie onderzeeër. Hoewel het DPP nucleaire aandrijving niet expliciet noemt, bestudeert het Minerva-project de integratie van kleine kernreactoren in frontlinieoorlogsschepen, waarbij de nadruk ligt op compacte loodgekoelde snelle reactoren (LFR’s) met een elektrisch vermogen van ongeveer 30 MW.

De Portaerei di nuova generazione zal naar verwachting in de jaren 2030 de Cavour vervangen en zou mogelijk elektromagnetische lanceersystemen (EMALS) kunnen gebruiken om zwaardere vliegtuigen met of zonder bemanning te lanceren. Er is echter nog geen besluit genomen over het specifieke type vliegtuig voor deze nieuwe carrier. Als partner in het Global Combat Air Programme (GCAP) met het Verenigd Koninkrijk en Japan, kan het zijn dat Italië niet beschikt over een maritieme variant van het gevechtsvliegtuig van de zesde generatie dat als onderdeel van dit programma is ontwikkeld. Als gevolg hiervan zal de Marina Militare de komende tien jaar waarschijnlijk blijven vertrouwen op de F-35B Lightning II als haar belangrijkste luchtgevechtsvliegtuig. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.