Key takeaways
- Het PA-NG-vliegdekschip wordt Europa’s grootste en technologisch meest geavanceerde oorlogsschip.
- De PA-NG zal gebruik maken van nucleaire voortstuwing.
- Het vliegdekschipprogramma laat zien dat Frankrijk vastbesloten is om zijn zeemacht te versterken in een snel veranderende mondiale veiligheidsomgeving.
Frankrijk ontwikkelt momenteel zijn volgende-generatie vliegdekschip (PA-NG), dat het grootste en technologisch meest geavanceerde oorlogsschip in Europa moet worden. Het project moet het huidige vliegdekschip Charles de Gaulle vervangen, dat in 2038 met pensioen gaat.
Technologische vooruitgang
De PA-NG zal een grote sprong voorwaarts betekenen, twee keer zo groot worden en ultramoderne vliegtuiglanceerinrichtingen en gevechtssystemen bevatten. Zijn voortstuwingssysteem, aangedreven door twee K-22 kernreactoren, is misschien wel de meest opvallende vooruitgang. Het is het enige niet-Amerikaanse nucleaire vliegdekschip dat momenteel in ontwikkeling is.
Hoewel sommige critici de noodzaak van zo’n groot schip in twijfel trekken in het licht van de vooruitgang in moderne bewapening, biedt de nucleaire aandrijving van de PA-NG Frankrijk een duidelijk strategisch voordeel ten opzichte van zijn rivalen. De beslissing om door te gaan met het project onderstreept de groeiende behoefte van Europa aan een zeemacht tegenover een steeds assertiever wordend Rusland en China. Het maakt ook deel uit van de inspanningen van de Europese Unie om haar militaire autonomie te vergroten in een wereld waar Amerikaanse steun niet altijd gegarandeerd is.
Krachtige reactoren zorgen voor energie
Frankrijk begon in september 2025 met de bouw van de K-22 reactoren, een belangrijke mijlpaal. Deze krachtige reactoren, die in versterkte secties zijn ondergebracht, zullen genoeg energie opwekken om het vliegdekschip met snelheden tot 27 knopen voort te stuwen en een vrijwel onbeperkt bereik te bieden. Dit vermogen onderscheidt de PA-NG van niet-nucleaire marines.
De PA-NG is indrukwekkend groot: het is meer dan 1000 voet lang en bijna 300 voet breed, met een waterverplaatsing van 78.000 ton. Het zal uitgerust zijn met geavanceerde lanceersystemen, die beslissende eerste aanvallen mogelijk maken en de types vliegtuigen die het kan inzetten uitbreiden.
Toekomstplannen
Het vliegdekschipprogramma is een samenwerking tussen verschillende Franse entiteiten, waaronder Naval Group, Chantiers de l’Atlantique, TechnicAtome en talrijke industriële partners. De tijdige levering van kritieke onderdelen is cruciaal om het projectschema te kunnen aanhouden.
Frankrijk streeft ernaar om in 2036 met de proefvaarten van de PA-NG te beginnen, en de inbedrijfstelling staat twee jaar later gepland. Ondanks parlementaire debatten over een mogelijk uitstel, hebben militaire leiders met succes bepleit om het programma op schema te houden. (jv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

