Tekort aan zuinige motoren zorgt ervoor dat bijna nieuwe Airbusvliegtuigen worden ontmanteld


Key takeaways

  • Een wereldwijd tekort aan zuinige motoren heeft ertoe geleid dat bijna nieuwe Airbusvliegtuigen worden ontmanteld voor reserveonderdelen.
  • Defecten in Pratt & Whitney-motoren hebben het tekort verergerd, waardoor veel vliegtuigen met GTF-motoren aan de grond zijn gehouden en luchtvaartmaatschappijen vertraging hebben opgelopen.
  • Deze situatie toont het spanningsveld tussen brandstofefficiëntiedoelstellingen en de duurzaamheid van moderne motoren.

Een wereldwijd tekort aan motoren heeft tot een vreemde situatie in de luchtvaartindustrie geleid, waarbij bijna nieuwe Airbusvliegtuigen worden ontmanteld voor reserveonderdelen en op schroothopen belanden in plaats van door de lucht te zweven.

Motortekort

Deze contra-intuïtieve trend komt voort uit een ernstig tekort aan brandstofefficiënte motoren van de nieuwe generatie, met name die van Pratt & Whitney. In sommige gevallen is de waarde van deze motoren als reserveonderdelen hoger dan de waarde van alle vliegtuigen die ze aandrijven.

De luchthaven van Castellon in Spanje is een draaischijf geworden voor deze ongewone handel, met bedrijven zoals eCube die namens investeerders waardevolle onderdelen uit bijna nieuwe vliegtuigen halen. Bekwame arbeiders verwijderen nauwgezet de elektronica, wielen en vleugeldelen, en laten lege motorkisten achter. Deze motoren, die tot 20 miljoen Amerikaanse dollar (17,6 miljoen euro) per stuk waard zijn, zijn hard nodig voor luchtvaartmaatschappijen, die steeds meer vliegtuigen aan de grond houden vanwege de lange wachtrijen voor motorreparaties.

Opslag van vliegtuigen

De situatie verslechterde in 2023 toen Pratt & Whitney een zeldzaam defect ontdekte dat scheuren kon veroorzaken in bepaalde motormodellen. Dit leidde tot verplichte inspecties voor honderden motoren, waardoor het tekort nog groter werd. Als gevolg hiervan staat een groot deel van de Airbussen met GTF-motoren momenteel aan de grond of in opslag.

Luchtvaartmaatschappijen, die al te maken hebben met vertragingen bij de levering en een stijgende vraag, voelen de pijn. De brandstofbesparingen die deze nieuwe vliegtuigen beloven, worden niet gerealiseerd omdat ze ongebruikt aan de grond blijven staan. In sommige gevallen kunnen financiële eigenaars meer inkomsten genereren door het vliegtuig te ontmantelen om waardevolle onderdelen terug te winnen dan door het te leasen.

Debat in de luchtvaartindustrie

Deze situatie heeft tot een debat binnen de luchtvaartindustrie geleid. Sommigen zien het als een teken van een zeer efficiënte markt, waar activa optimaal worden gebruikt, zelfs op onconventionele manieren. Anderen zijn bezorgd over de vroegtijdige ontmanteling van vliegtuigen die ontworpen zijn voor tientallen jaren dienst. Zij beweren dat het streven naar brandstofefficiëntie mogelijk ten koste is gegaan van de duurzaamheid van de motoren.

Motorfabrikanten beweren dat de langetermijnvoordelen van brandstofbesparing zwaarder wegen dan tijdelijke vertragingen in het onderhoud. Pratt & Whitney erkent echter dat het jaren zal duren om de knelpunten volledig op te lossen.

Spirit Airlines

Het lot van de Airbusvliegtuigen van Spirit Airlines, dat failliet is, laat deze verontrustende trend zien. De ontmanteling van deze relatief nieuwe vliegtuigen lijkt onvermijdelijk en toont de ernst van de motorcrisis in de luchtvaartindustrie. (fc)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.