Hoe jij de leider wordt voor de Gen Z’er van vandaag: zo pak je het aan

Hoe spreek je de taal van digital natives en bereik je hen het best? Een nieuwe generatie doet haar intrede op de arbeidsmarkt, maar wat verwachten zij van hun werkplek? De kinderen van het digitale tijdperk – opgegroeid met technologie – staan (vaak) 24/7 in verbinding met sociale media zoals Instagram, TikTok en Snapchat. Maar welke toekomst zien zij voor zichzelf? En wat verlangen ze van een werkgever? Het staat buiten kijf dat deze nieuwe werknemers hun stempel zullen drukken, maar hoe kun je dat als leidinggevende ondersteunen en uitgroeien tot dé leider voor de Gen Z’er van vandaag?

Verwachtingen van managers

De jongste generatie op de werkvloer heeft duidelijke verwachtingen van hun werkomgeving. Sociale netwerken worden gekenmerkt door open communicatie en interactie. Gen Z ziet deze dynamiek graag weerspiegeld op de werkvloer; ze hechten heel veel waarde aan leidinggevenden die luisteren naar hun input en vervolgens suggesties in overweging nemen. Let wel: onafhankelijk van hun positie op de werkvloer. Gen Z is dus niet bang om van zich te laten horen. Ze zouden zelfs een job of opdracht weigeren wanneer deze niet overeenstemt met hun ethische overtuigingen.  

Van commandant naar coach

Wat verwacht de schermgeneratie van leiders binnen een organisatie? Het antwoord is duidelijk: emotionele intelligentie. Dat blijkt uit onderzoek van het Top Employers Institute bij 1.693 Gen Z’ers tussen 18 en 27 jaar, verspreid over negen landen. Bijna veertig procent (39%) van de ondervraagden beschouwt dit als de belangrijkste eigenschap van een leidinggevende. Daarnaast verwacht deze generatie dat hun leidinggevenden ze motiveert en inspireert. Empathie weegt voor hen zwaarder dan traditionele bedrijfswaarden. Zaken als productiviteit en klanttevredenheid staan dus niet meer op de eerste plaats. Gen Z ziet hun leidinggevende niet als een commandant die erop toeziet dat deadlines gehaald worden, maar als een coach die op een menselijke manier verschillende belangen weet te verbinden.

Toewijding om het verschil te maken

Verwar hun verwachtingen niet met gemakzucht, want Gen Z neemt werk zeer serieus. Voor hen is werk één van de belangrijkste onderdelen van het leven. Wanneer ze later terugblikken op hun carrière, hopen ze herinnerd te worden als toegewijde en hardwerkende mensen. Binnen deze generatie vind je ambitieuze, creatieve denkers en empathische leiders die vooral als mens een blijvende indruk willen nalaten. Herinnerd worden als innovator of als voorvechter van sociale of milieukwesties is voor hen minder essentieel.

Toch denken Gen Z’ers wél graag na over de langetermijnimpact van hun werk. Ze willen bijdragen aan vooruitgang — of dat nu gaat om technologische innovatie, de gezondheid van mensen, of het algemene welzijn in de wereld van morgen.

Het team van de toekomst

Zo ver is het voorlopig nog niet. In de komende drie jaar hoopt het merendeel van Gen Z voltijds aan de slag te zijn bij één en dezelfde werkgever. Het idee dat deze generatie vooral parttime wil werken of meteen een eigen zaak wil opstarten, blijkt dus grotendeels een misvatting. Voor Gen Z is de werkvloer een kans op echt menselijk contact, iets wat in een digitaal tijdperk vaak ontbreekt. Ze zien samenwerken in teamverband als een waardevolle manier om te groeien, te leren en bij te dragen.

Wat Gen Z écht zoekt, is een respectvolle, inclusieve en flexibele werkomgeving waarin samenwerking centraal staat en waar ze zich als individu gewaardeerd voelen.

David Plink, CEO van Top Employers Institute

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.