Key takeaways
- China zal wederzijdse heffingen opleggen aan Amerikaanse schepen die aanmeren in Chinese havens, in navolging van de Amerikaanse heffingen op Chinese schepen.
- Deze vergeldingsactie zal naar verwachting de kosten voor Amerikaanse consumenten verhogen en de winsten voor scheepvaartmaatschappijen verlagen.
- De onderliggende oorzaak van het geschil is China’s dominantie in de wereldwijde scheepsbouw, waardoor de Verenigde Staten zich richt op in China gebouwde schepen.
Als reactie op de Amerikaanse heffingen op Chinese schepen die vanaf 14 oktober in Amerikaanse havens aankomen, kondigde China aan dat het op dezelfde datum op zijn beurt heffingen zou opleggen aan Amerikaanse schepen die in Chinese havens aanmeren. Het Chinese ministerie van Transport veroordeelde de Amerikaanse belastingen en beschreef ze als een schending van de beginselen van de internationale handel en schadelijk voor de Chinees-Amerikaanse maritieme handel.
De nieuwe Chinese heffingen zullen voor Amerikaanse schepen 400 yuan (47,6 euro) per netto ton bedragen, wat overeenkomt met de 50 dollar (42,5 euro) per netto ton die de Verenigde Staten aan Chinese schepen oplegt. China is ook van plan om deze rechten geleidelijk te verhogen tot 17 april 2028, in overeenstemming met het tijdschema voor het verhogen van de Amerikaanse rechten.
Hogere kosten voor Amerikaanse consumenten
Michael Hart, voorzitter van de Amerikaanse Kamer van Koophandel in China, voorspelt dat deze vergeldingsmaatregel zal leiden tot hogere kosten voor Amerikaanse consumenten, minder winst voor scheepvaartmaatschappijen en een lichte daling in de vraag naar sommige exportproducten naar de Verenigde Staten. Hoewel hij suggereert dat de vraag naar niet-Chinese schepen op de lange termijn zou kunnen toenemen, denkt Hart dat in de VS gemaakte schepen hier waarschijnlijk niet van zullen profiteren vanwege hun hoge kosten en beperkte scheepsbouwcapaciteit.
China’s dominantie in de wereldwijde scheepsbouw (53,3 procent vergeleken met 0,1 procent voor de VS) heeft de VS ertoe aangezet om belastingen te heffen op in China gebouwde schepen die in hun havens aankomen. Dit beleid, dat onder de regering Biden werd ingevoerd, is gericht op schepen die eigendom zijn van Amerikaanse entiteiten met een belang van 25 procent of meer, evenals schepen die onder Amerikaanse vlag varen of in de VS zijn gebouwd.
Impact handelsconflict op internationale betrekkingen
Peter Alexander, directeur van Z-Ben Advisors in Shanghai, noemde de stap een “wederzijdse vergeldingsactie” binnen het voortdurende patroon van acties tussen de twee naties. Hij bekritiseerde de regering Trump voor het onderschatten van de vastberadenheid van China en riep op tot een meer weloverwogen benadering van beleidsbeslissingen, rekening houdend met hun bredere gevolgen.
Alexander wees op de bereidheid van China om directe actie te ondernemen als reactie op vermeende provocaties, en vroeg zich af of de VS ering had getrokken uit de recente diplomatieke spanningen. Deze laatste ontwikkeling volgt op de escalatie van exportbeperkingen en de uitbreiding van China’s zwarte lijst van “onbetrouwbare entiteiten”, waarop ook chipadviesbureau TechInsights staat.
Onzekerheid blijft ondanks diplomatieke inspanningen
Ondanks een recent telefoongesprek tussen de presidenten Trump en Xi Jinping en de verwachtingen van een ontmoeting in Zuid-Korea, blijven de spanningen tussen de VS en China hoog. Terwijl president Trump de vooruitgang heeft verwelkomd die is geboekt bij het bereiken van een deal voor ByteDance om de Amerikaanse activiteiten van TikTok te verkopen, lijkt het standpunt van China minder definitief. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

