Stellantis investeert 10 miljard dollar om Amerikaanse merken te versterken


Key takeaways

  • Stellantis is van plan om de komende jaren ongeveer 10 miljard dollar (8,5 miljard euro) te investeren in de Verenigde Staten.
  • De investering is bedoeld om de Amerikaanse merken Jeep en Dodge een impuls te geven, hoge importtarieven tegen te gaan en de heropening van fabrieken en nieuwe aanwervingen te ondersteunen.
  • Mogelijke tariefverlagingen door de Amerikaanse overheid zouden de tarifaire last aanzienlijk kunnen compenseren.

Stellantis, het autoconglomeraat achter merken als Chrysler, Fiat en Opel, plant naar verluidt grote investeringen in de Verenigde Staten om de uitdagingen van de hoge tarieven het hoofd te bieden. Volgens Bloomberg, dat zich beroept op interne bronnen, is Stellantis van plan om de komende jaren ongeveer 10 miljard dollar (8,5 miljard euro) te investeren.

Stellantis bereidt zich voor op investeringsherziening

Stellantis weigerde direct commentaar te geven op het rapport, maar bevestigde dat haar nieuwe CEO, Antonio Filosa, tijdens de Capital Markets Day van het bedrijf in het komende jaar een bijgewerkte strategie zal presenteren. Deze strategie zal waarschijnlijk een grondige evaluatie van alle toekomstige investeringen omvatten, een proces dat momenteel gaande is.

Stellantis, waarvan de aandelen genoteerd staan in Milaan, Parijs en New York, bezit een aantal automerken aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. Hiertoe behoren Alfa Romeo, Citroën, Dodge, Jeep, Lancia, Maserati en Peugeot. Volgens Bloomberg zou Stellantis in de komende weken nieuwe investeringen van ongeveer 5 miljard dollar (4,3 miljard euro) kunnen aankondigen. Dit bedrag zou bovenop een soortgelijk bedrag komen dat al voor investeringen is gereserveerd. Stellantis zal het geld investeren in fabrieken in staten als Illinois en Michigan om de heropening van fabrieken, nieuwe aanwervingen en de ontwikkeling van nieuwe modellen te ondersteunen.

Amerikaanse merken stimuleren

Stellantis ondersteunt met deze zet de Amerikaanse merken Jeep en Dodge. In juli waarschuwde Stellantis dat het dit jaar een heffing van 1,5 miljard euro aan Amerikaanse tarieven moet betalen. Filosa, die in juni het roer overnam, blaast het bedrijf nieuw leven in na een moeilijk 2024. Hij introduceert modellen opnieuw, zoals de Jeep Cherokee, omdat de stopzetting van die modellen de dalende verkoop mede veroorzaakte.

De Amerikaanse overheid overweegt de tarieven te verlagen. Senator Bernie Moreno en auto-industrievertegenwoordigers zeggen dat president Donald Trump de tarieven voor in de VS geproduceerde auto’s flink wil verlagen. Deze maatregel compenseert aanzienlijk de last die autofabrikanten ervaren door eerdere tarieven. Moreno stuurt een duidelijke boodschap naar mondiale autobedrijven: “Zet eindassemblage op in de VS en u ontvangt een beloning.” Fabrikanten met veel binnenlandse productie vermijden zo tariefheffingen. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.