Technologie moet Tour interessanter maken voor jongeren

Innoverende technologieën moeten van de Tour de France een evenement maken dat ook jongere fans aantrekt.

Dat zegt het technologiebedrijf Dimension Data, dat bij deze editie van de rittenwedstrijd aan het publiek een programma aanbiedt waarmee het racegebeuren intensiever moet kunnen worden gevolgd. Het bedrijf werkt met data-analyses, waarbij complexe algoritmes en machine-learning een dieper inzicht in de wedstrijd aanbieden. Op die manier moet de kijkervaring van het publiek verbeteren, zodat het evenement opnieuw aan populariteit zou winnen. “De Tour de France is een mega-evenement, maar moet vaststellen dat zijn publiek steeds verder afkalft,” merken waarnemers op. “Bovendien moet bij de fans een snelle vergrijzing worden gemeld. Er moet dan ook worden gezocht naar nieuwe modellen om het gebeuren ook voor jongeren weer interessant te maken.” Daarbij wordt erop gewezen dat het jongere publiek de wedstrijd vaak op meerdere schermen volgt en ook meer technische inzichten verlangt. Dimension Data maakt gebruik van actuele en historische koersgegevens om het publiek allerhande randinformatie over de wedstrijd te bezorgen.

Concurrentie

Daarbij wordt gebruik gemaakt van transponders die op de fietsen van de wielrenners zijn gemonteerd. Die apparaten zenden voortdurend informatie over snelheid en locatie door naar een centrale database, waar de gegevens op allerlei manieren voor verdere interpretaties kunnen worden gecombineerd. “Dankzij machine-learning kunnen in de beschikbare gegevens patronen worden gezocht,” benadrukt Dimension Data. “Onder meer zal het publiek aan de hand van de gegevens kunnen afleiden of een demarrage kans op succes zou kunnen hebben.” Dit jaar zullen door Dimension Data tijdens de Tour de France in totaal meer dan drie miljard gegevens worden verwerkt. In de toekomst zou ook informatie over de hartslagmeter en het geleverde vermogen in de verzamelde data kunnen worden opgenomen, maar niet alle renners zouden daarvan voorstander zijn. De gegevens zouden immers ook door concurrenten kunnen worden gebruikt.