Key takeaways
- HD Hyundai Heavy Industries wil een Amerikaanse scheepswerf overnemen om te profiteren van de groeiende vraag naar oorlogsschepen.
- Het bedrijf is van plan om tegen 2035 jaarlijks 2,2 miljard dollar (1,87 miljard euro) te genereren door oorlogsschepen voor de Amerikaanse marine te bouwen.
- Het opzetten van scheepsbouwactiviteiten in de VS heeft te maken met uitdagingen zoals een tekort aan geschoolde arbeidskrachten
HD Hyundai Heavy Industries, een van de grootste scheepsbouwers van Zuid-Korea, is actief bezig met de overname van een Amerikaanse scheepswerf. De stap is bedoeld om te profiteren van de groeiende vraag naar oorlogsschepen in de Amerikaanse marine en maakt deel uit van de inspanningen van president Trump om de Amerikaanse scheepsbouwindustrie nieuw leven in te blazen.
Ambitieuze doelen
Jeong Woo-maan, die aan het hoofd staat van de planning en het management van HD Hyundai’s marine- en speciale schepen divisie, schetste ambitieuze doelen. Het bedrijf wil tegen 2035 jaarlijks 2,2 miljard dollar (1,9 miljard euro) genereren door oorlogsschepen te bouwen voor de Amerikaanse marine. Hoewel specifieke details over de lopende onderhandelingen en de potentiële omvang van de investering vertrouwelijk blijven, geeft Jeong aan dat de groeiende kloof tussen de marinecapaciteiten van de Verenigde Staten en China een sleutelfactor was voor deze uitbreiding.
Het huidige tekort in de Amerikaanse capaciteit om oorlogsschepen te produceren maakt de behoefte aan externe steun nog groter. Jeong gelooft dat het voor de Amerikaanse marine van cruciaal belang is om gebruik te maken van bestaande infrastructuur en capaciteiten die door bondgenoten zijn ontwikkeld om het tekort aan schepen op de korte termijn aan te pakken.
Historische achtergrond
De Verenigde Staten waren historisch gezien de leider in de scheepsbouw tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar hebben tegenwoordig slechts een klein aandeel (0,04 procent) in de wereldmarkt. Daarentegen domineren China en Zuid-Korea, die 83 procent van de commerciële scheepsbouwsector controleren.
Zuid-Korea erkent het belang van deze kans en beloofde in juli 150 miljard dollar (127 miljard euro) aan de Amerikaanse scheepsbouwindustrie als onderdeel van een breder investeringsprogramma om de tarieven te verlagen. HD Hyundai versterkte zijn belofte door in augustus een fusie aan te kondigen met zijn dochteronderneming HD Hyundai Mipo. Deze strategische stap is bedoeld om hun activiteiten op het gebied van oorlogsschepen uit te breiden en hen te positioneren als belangrijke spelers in samenwerkingsprojecten tussen de Verenigde Staten en Korea op het gebied van scheepsbouw.
Uitdagingen aangaan
Hoewel Jeong optimistisch is over het potentieel, erkent hij dat er verschillende uitdagingen zijn bij het opzetten van scheepsbouwactiviteiten in de VS. Het tekort aan geschoolde arbeidskrachten en het hoge verloop op scheepswerven zijn belangrijke obstakels. Hij schat dat het drie tot vijf jaar kan duren om geschoolde arbeidskrachten in de VS op te leiden, en trekt daarbij parallellen met eerdere ervaringen van Hyundai bij het opzetten van een scheepswerf in Peru.
Het Amerikaanse immigratiebeleid is ook een potentieel obstakel. Jeong benadrukte de noodzaak om de visumbepalingen voor Koreaanse trainers te versoepelen, vooral in het licht van recente gebeurtenissen waarbij Koreaanse arbeiders in een fabriek van Hyundai Motor betrokken waren.
Wetgevende obstakels
Daarnaast beperkt de bestaande Amerikaanse wetgeving, zoals de Jones Act en het Byrnes-Tollefson Amendment, de mogelijkheden van buitenlandse bedrijven om schepen in het land te bouwen. Hoewel Jeong erkende dat het Congres amendementen overweegt om deze regels voor buitenlandse groepen te versoepelen, gaf hij toe dat een totale intrekking onwaarschijnlijk is.
Ondanks deze obstakels blijft Jeong ervan overtuigd dat de Verenigde Staten wereldwijd de meest veelbelovende markt voor oorlogsschepen is. Hij ziet het als noodzakelijk om een productiefaciliteit in de VS op te zetten voor elk bedrijf dat zaken wil doen met de Amerikaanse marine. (uv)
Volg Business AM ook op Google Nieuws
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

