De Ierse budgetluchtvaartmaatschappij Ryanair is een van Europa’s 10 grootste luchtvervuilers. Dat blijkt uit een analyse van het Brusselse onderzoeksbureau Transport & Environment.
Het is de eerst keer dat een bedrijf dat niet in de energiesector zit een plaats in de top-10 van meest vervuilende bedrijven verovert. De rest van de top 10 bestaat exclusief uit steenkoolcentrales, waarvan er zeven in Duitsland zijn gesitueerd. Op nummer 1 staat de Belchatow-centrale in Polen.
Ryanair is dus de allereerste luchtvaartmaatschappij die in de top-10 van meest vervuilende bedrijven in Europa noteert. De Ieren stootten vorig jaar liefst 9,9 megaton CO2 uit, een stijging van 6,9% in vergelijking met een jaar eerder.
Luchtvaartsector is ‘grootste klimaatmislukking van Europa’
Volgens de onderzoekers is de koolstofdioxide-uitstoot van de Europese luchtvaartmaatschappijen in de afgelopen vijf jaar met ruim een kwart (26,3%) gestegen. Sinds 2005 gaat het om een toename van 66%. Vorig jaar groeide de CO2-uitstoot in de Europese luchtvaart met 4,9%.
Andere transportsectoren lieten net een daling van 3,9% zien. Wanneer we vijf jaar terug in de tijd gaan stijgt die daling zelfs tot 11,6%.
“Ryanair is de nieuwe steenkool”
Andrew Murphy, die meewerkte aan de analyse, zegt in een reactie dat ‘wanneer het gaat om het klimaat, Ryanair de nieuwe steenkool is’.
“Die trend dreigt zich gewoon verder te zetten tot Europa zich realiseert dat de Europese luchtvaartsector onvoldoende belast en gereguleerd is en dat aanpassingen zich opdringen.”
Transport & Environment pleit voor de invoering van een belasting op kerosine. Verder moeten luchtvaartmaatschappijen worden gedwongen om op middellange termijn over te schakelen op klimaatneutrale brandstof. Murphy noemt de luchtvaartsector dan ook “grootste klimaatmislukking van Europa”.
Ryanair beweert nochtans de “groenste en properste luchtvaartmaatschappij van Europa” te zijn. Passagiers die met Ryanair vliegen hebben de laagste CO2-uitstoot per kilometer in vergelijking met eender welke andere concurrent,” luidt het in Dublin.