Rusland is nu een laagloonland

In Rusland zijn de salarissen de voorbije periode dramatisch ingekrompen. Daardoor zou het land echter op korte termijn een belangrijke partij op de internationale exportmarkt kunnen worden. Dat blijkt uit een rapport van consulent Renaissance Capital.

De industriële productie lag tijdens de eerste tien maanden van dit jaar in Rusland dan ook 0,3 procent hoger dan dezelfde periode vorig jaar. Voor het hele jaar rekent het Russische ministerie van economie op en groei met 0,4 procent, terwijl vorig jaar nog met een contractie van 3,4 procent rekening diende te worden gehouden. In de Sovjet-Unie werd vorig jaar een gemiddeld loon van 558 dollar betaald. Dat betekende een daling met bijna 30 procent op vijf jaar. De Russische lonen zijn nog slechts de helft van de salarissen die in vroegere Oost-Europese satellietstaten van de Sovjet-Unie, zoals Tsjechië, worden betaald. Het fenomeen kan worden verklaard door de grote geldcrisis die het land doormaakt, terwijl ook de reële weddes de voorbije twee jaar een sterke daling hebben gekend.

Knelpunten

“Daardoor kent het land nu een salarisniveau dat voor de eerste keer sinds de tsaristische periode met China kan concurreren,” aldus Renaissance Capital. “Die lage lonen hebben echter bedrijven zoals Samsung of Mars, die op zoek zijn naar goedkopere arbeidskosten, aangetrokken.” Ook Ikea voert vanuit Rusland uit naar Scandinavië en China. Rusland heeft niet alleen een loonvoordeel tegenover andere groeimarkten zoals China en Brazilië, maar de arbeid is er bijna even goedkoop geworden als in vroegere Sovjet-republieken zoals Kazachstan. Vooraleer Rusland echter van zijn goedkope arbeid optimaal kan profiteren, moeten volgens waarnemers echter eerste een aantal belangrijke knelpunten worden opgelost. Onder meer wordt daarbij gewezen op de zwakke situatie van de Russische instellingen, een ongunstig investeringsklimaat en problemen zoals corruptie en omkoperij. Bovendien blijven de Russische eigendomsrechten een belangrijke hinderpaal om buitenlandse investeerders aan te trekken. (mah)