Het Zwitserse horlogemerk Rolex heeft in de ogen van de wereldwijde consument de beste bedrijfsreputatie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Institute (RI), gebaseerd op meer dan 170.000 waarderingen in vijftien landen.
Rolex werd voor het tweede jaar op rij tot bedrijf met de beste reputatie verkozen. Bovendien werd opgemerkt dat de Zwitserse onderneming de eerste partij in de geschiedenis werd die een score van meer dan 80 procent kon behalen en zich dan ook als enige gewag mag maken van een excellente reputatie. Er kon volgens het Reputation Institute trouwens een opmerkelijke opgang van de historische luxemerken, zoals Rolex of Rolls-Royce, worden opgemerkt. Rolex wordt in de rangschikking gevolgd door de Deense speelgoedfabrikant Lego en het Amerikaanse entertainmentconcern Walt Disney. De rest van de top tien bestaat uit Canon, Google, Bosch, Sony, Intel, Rolls-Royce en Adidas.
Volkswagen
Opgemerkt wordt dat zeven merken binnen de top tien tot de sector van de consumptiegoederen behoren. Google en Intel zijn de enige twee technologiemerken. Microsoft is uit de top tien verdwenen en staat nu op een elfde plaats. Apple viel van een elfde naar een twintigste plaats. De grootste achteruitgang werd echter opgemerkt bij Samsung, dat naar een zeventigste plaats is teruggevallen. Ook andere grote bedrijven blijken op het gebied van reputatie nog een lange weg hebben af te leggen. Amazon staat op een achttiende plaats, gevolgd door International Business Machines (IBM). Nokia is pas op een 76ste plaats terug te vinden. De autosector moest toezien hoe BMW en Daimler, die op een respectieve twaalfde en zevenentwintigste plaats zijn terug te vinden, dit jaar eveneens uit de top tien verdwenen. Toyota, Honda, Ford en General Motors konden daarentegen een bescheiden winst melden. Opmerkelijk is ook de terugkeer van Volkswagen – hoewel het Duitse concern geplaagd wordt door een emissieschandaal – in de top honderd. (mah)