Klarna overtreft verwachtingen en mikt op waardering van 15 miljard dollar


Key takeaways

  • Klarna heeft zijn beursintroductie (IPO) geprijsd op 40 dollar (34,19 euro) per aandeel, waarmee het de verwachtingen overtreft. Daardoor krijgt het bedrijf een waardering van zo’n 15 miljard dollar.
  • De IPO is bedoeld om 1,37 miljard dollar (1,17 miljard euro) op te halen voor het bedrijf en de bestaande aandeelhouders.
  • De recente financiële resultaten van Klarna laten een omzetgroei zien van 20 procent tot 823 miljoen dollar (703 miljoen euro).

De Zweedse onlinekredietverstrekker Klarna heeft zijn IPO geprijsd op 40 dollar (34,19 euro) per aandeel, wat boven de verwachtingen ligt. Deze waardering zet de bedrijfswaarde van het bedrijf op ongeveer 15 miljard dollar (12,8 miljard euro).

Met de beursintroductie wil Klarna 1,37 miljard dollar (1,17 miljard euro) ophalen voor het bedrijf en bestaande aandeelhouders die een deel van hun aandelen van de hand willen doen. Het bedrijf zal zijn aandelen verhandelen onder het symbool “KLAR”.

Recente markttrends

De laatste tijd is het enthousiasme voor techbedrijven op de beurs toegenomen. Bedrijven zoals Circle, een cryptobedrijf, en Figma, een softwareleverancier, hebben aanzienlijke winsten geboekt bij hun langverwachte marktdebuten. Klarna, dat concurreert met Affirm, had oorspronkelijk gepland om eerder dit jaar naar de beurs te gaan, maar stelde haar plannen uit vanwege handelsspanningen.

Klarna heeft zichzelf ondertussen geherpositioneerd als een digitale retailbank. Op het financiële front boekte Klarna in het tweede kwartaal een nettoverlies van 53 miljoen dollar (45,3 miljoen euro), vergeleken met een verlies van 18 miljoen dollar (15,3 miljoen euro) in dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg echter met 20 procent ten opzichte van vorig jaar, tot 823 miljoen dollar (703 miljoen euro). (jv)


Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.