Tesla verliest grip op Amerikaanse markt door gebrek aan nieuwe modellen


Key takeaways

  • Het marktaandeel van Tesla op de Amerikaanse markt voor elektrische voertuigen daalde in augustus tot het laagste niveau in bijna acht jaar en bedroeg 38 procent.
  • Traditionele autofabrikanten voeren de concurrentie op door aantrekkelijke incentives aan te bieden en nieuwe EV-modellen te lanceren.
  • Consumenten overwegen steeds vaker andere EV-merken vanwege het gebrek aan nieuwe modellen van Tesla en de concurrerende prijzen van zijn rivalen.

Tesla’s dominantie op de Amerikaanse markt voor elektrische voertuigen (EV) is aan het afbrokkelen. In augustus daalde het marktaandeel tot het laagste niveau in bijna acht jaar. De daling valt samen met een toenemende concurrentie doordat gevestigde autofabrikanten hun EV-aanbod uitbreiden en kopers lokken met aantrekkelijke incentives. Dat meldt Reuters.

Concurrentielandschap verandert

Uit gegevens van Cox Automotive blijkt dat het aandeel van Tesla in de Amerikaanse EV-markt in augustus is gedaald tot 38 procent, de eerste keer sinds oktober 2017 dat het aandeel onder de 40 procent is gedaald. De neerwaartse trend weerspiegelt een samenloop van factoren, waaronder Tesla’s focus op futuristische ondernemingen zoals robottaxi’s en humanoïde robots, die middelen hebben onttrokken aan de ontwikkeling van nieuwe, betaalbare EV’s.

Hoewel de ambitieuze toekomstplannen van Tesla misschien de basis vormen voor de waardering van een triljoen dollar, staan de kernactiviteiten van Tesla in de auto-industrie steeds meer onder druk. Het gebrek aan nieuwe modellen naast de Cybertruck pick-up die in 2023 wordt gelanceerd, heeft bijgedragen aan de stagnerende verkoop. Zelfs het vernieuwde Model Y, ooit een wereldwijde bestseller, heeft niet aan de verwachtingen voldaan.

Aanmoedigingspremies stimuleren verkoop

Analisten voorspellen een stijging in de verkoop van EV’s tot september, aangewakkerd door aflopende federale belastingvoordelen en aantrekkelijke aanbiedingen van autofabrikanten die staan te popelen om te profiteren van de resterende kansen. Er wordt echter verwacht dat de hausse na september zal afnemen, wat Tesla en zijn rivalen voor nieuwe uitdagingen stelt.

Het concurrentielandschap is drastisch veranderd, met traditionele autofabrikanten zoals Hyundai, Honda, Kia en Toyota die de groei van Tesla voorbijstreven. Deze bedrijven bieden genereuze incentives en lokken kopers met opties zonder aanbetaling en renteloze leningen. Deze agressieve aanpak werpt zijn vruchten af, zoals blijkt uit de aanzienlijke stijging van de verkoopcijfers in de afgelopen maanden.

Voorkeuren consument veranderen

Het consumentenvertrouwen weerspiegelt deze evolutie ook. Zo koos een monteur in de San Francisco Bay Area onlangs voor een Volkswagen ID.4 in plaats van een Toyota Camry, aangetrokken door een aantrekkelijke leaseprijs en gratis snelladen. Deze anekdote laat zien dat consumenten steeds meer bereid zijn om alternatieven voor Tesla’s aanbod te onderzoeken, vooral als ze profiteren van aantrekkelijke aanbiedingen. (uv)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.