Een meerderheid van de bevolking is ervan overtuigd dat sociale media een impact hebben op het politieke beleid. Dat is de conclusie van een onderzoek van consulent Finn Partners bij duizend internet-gebruikers in de Verenigde Staten.
Vastgesteld dat bijna 80 procent van de respondenten van mening was dat sociale media minstens enige impact hebben op het beleid ten opzichte van onder meer immigratie en handel. Daarbij geloofde ongeveer 33 procent in een belangrijke impact, terwijl 49 procent gewag maakte van een matige invloed. Amper 15 procent gaf daarentegen te kennen dat sociale kanalen zoals Twitter of Facebook geen enkele invloed op het publieke beleid hebben. “De resultaten van het onderzoek hoeven geen verbazing te wekken,” benadrukte Debra Aho Williamson, hoofdanalist bij consulent eMarketer. “Het is geen geheim dat sociale media een grote impact hebben op diverse facetten van het leven.” “Onder meer werd al aangetoond dat sociale platformen een invloed hebben op de keuze van de vakantiebestemmingen, maar ook kunnen aangeven welke onderwerpen vrienden met elkaar bespreken. Ook de politiek ontsnapt niet aan die beïnvloeding.”
Stemgedrag
Een belangrijk gedeelte van de ondervraagden benadrukte wel zelf geen actieve bijdrage te leveren omdat de atmosfeer op de sociale media overdreven toxisch of negatief is. Sommigen benadrukten ook de politieke berichtgeving beu te zijn. Tevens werd opgemerkt dat het publiek geen eensgezindheid toont over de karakteristieken van de invloed van sociale media. “Er moest worden vastgesteld dat 46 procent van de respondenten van mening is dat sociale media toch minstens enige positieve impact hebben op het individu, terwijl 32 procent gewag maakt van een negatieve invloed en 11 procent onzeker blijft,” betogen de onderzoekers. Verder bleek dat 52 procent van de ondervraagden erkende dat sociale media minstens enige invloed hebben gehad op zijn persoonlijke politieke stemgedrag. Daarbij maakte 28 procent van de democratische kiezers gewag van een significante impact, tegenover 14 procent bij het republikeinse electoraat. (mah)