Marktwaarde grootste verzekeraars wereldwijd daalt met 57,3 miljard dollar in 2025


Key Takeaways

  • Allianz SE is naar voren gekomen als de best presterende van de grote verzekeringsmaatschappijen, met een stijging van de marktwaarde van 41,3 procent.
  • UnitedHealth Group daalde aanzienlijk met 41,3 procent en verloor 193,8 miljard dollar (165,3 miljard euro) aan marktwaarde.
  • Progressive rapporteerde sterke resultaten voor het tweede kwartaal, waarbij de nettowinst meer dan verdubbelde, dankzij de prestaties van haar individuele verzekeringssegment.

De marktwaarde van ’s werelds grootste verzekeringsmaatschappijen daalde in de eerste acht maanden van 2025 met 3,9 procent, wat resulteerde in een collectief verlies van 57,3 miljard dollar (48,9 miljard euro). Dat schrijft Turks staatspersbureau Anadolu Ajansi.

Ondanks deze algemene vertraging zagen negen van de top tien verzekeraars hun marktwaarde met 13,8 procent stijgen tot 136,5 miljard dollar (116,4 miljard euro). UnitedHealth, de hoogst genoteerde verzekeraar, zag echter een aanzienlijke daling en verloor 193,8 miljard dollar (165,3 miljard euro), een daling van 41,3 procent.

De problemen van UnitedHealth kunnen worden toegeschreven aan een aantal factoren, waaronder de moord op de CEO in november 2024, wat leidde tot een negatief marktsentiment en verkoopdruk op de aandelen. Verdere neerwaartse herzieningen van de winstprognoses en het ontslag van de volgende CEO verergerden de situatie.

Topverzekeraars boeken stevige winstgroei

Daarentegen kwam Allianz SE, een Duitse verzekeringsmaatschappij, als beste van de grote verzekeraars uit de bus. Haar marktwaarde steeg met 41,3 procent tot 167,9 miljard dollar (143,2 miljard euro), waarmee zij haar positie als sterke concurrent consolideerde. Andere toppresteerders waren AXA, Zurich Insurance Group en Ping An Insurance, die allemaal een dubbelcijferige groei in marktwaarde behaalden.

Hoewel UnitedHealth het moeilijk had, bleef het de meest waardevolle verzekeraar wereldwijd met een marktwaarde van 275,5 miljard dollar (235 miljard euro), gevolgd door Allianz SE en Progressive. De nettowinst van Progressive is in het tweede kwartaal meer dan verdubbeld dankzij de sterke prestaties van haar individuele verzekeringssegment.

Allianz SE rapporteerde een stijging van de nettowinst met 13 procent in het tweede kwartaal en schreef dit toe aan een sterke prestatie op het gebied van schadeverzekeringen, evenals aan de succesvolle verkoop door een samenwerking met UniCredit.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.