Key takeaways
- Het cabinepersoneel van Air Canada eist een beter salaris en compensatie voor het werk dat gedaan wordt wanneer vliegtuigen uitvallen.
- De Canadese regering overweegt opties om de impasse te doorbreken, waaronder juridische handhaving van het bevel om weer aan het werk te gaan en versnelde hoorzittingen.
- Deskundigen suggereren dat voortzetting van de onderhandelingen aangemoedigd moet worden, aangezien een te agressieve tussenkomst van de regering het stakingsrecht zou kunnen ondermijnen.
De vloot van Air Canada lag maandagochtend stil na een arbeidsconflict tussen de luchtvaartmaatschappij en haar stakend cabinepersoneel. De vakbond die 10.000 cabinepersoneelsleden vertegenwoordigt, weigerde te voldoen aan een door de regering gesteund bevel om weer aan het werk te gaan en de werkzaamheden te hervatten onder bindende arbitrage.
Unie eist eerlijk loon
De Canadian Union of Public Employees (CUPE) hield vol dat bindende arbitrage de druk op Air Canada zou verlichten, maar sprak haar voorkeur uit voor onderhandelingen over een voor beide partijen aanvaardbare oplossing.
Het cabinepersoneel eist betere lonen en compensatie voor werk dat wordt uitgevoerd wanneer vliegtuigen stilstaan, zoals het instappen van passagiers. Ze zeggen dat de huidige beloningspraktijken, die pas beginnen wanneer vliegtuigen in beweging zijn, oneerlijk zijn.
Reactie regering
Het verzet van de vakbond heeft geleid tot een ongekende impasse met de Canadese regering, die om de werkhervatting had gevraagd. Air Canada stelde de geplande hervatting van de werkzaamheden uit tot maandagavond en beschreef de acties van de vakbond als illegaal.
De regering onderzoekt momenteel opties om de impasse op te lossen. Deze opties omvatten juridische handhaving van het werkverbod en versnelde hoorzittingen. Ingrijpen in de wet, waarvoor de steun van politieke rivalen nodig is, is een andere mogelijkheid, maar heeft te kampen met moeilijkheden vanwege het parlementaire reces.
Deskundigen waarschuwen voor een te agressieve tussenkomst van de overheid en verwijzen naar uitspraken van het Hooggerechtshof die het belang onderstrepen van het respecteren van het stakingsrecht, zelfs voor werknemers in de essentiële publieke sector. Het aanmoedigen van onderhandelingen om door te gaan wordt gezien als een gunstigere aanpak.
Ruimer debat
Vorig jaar greep de vorige regering in bij arbeidsconflicten met spoorwegarbeiders en havenarbeiders, maar het is ongebruikelijk dat een vakbond openlijk een bevel van de Canada Industrial Relations Board negeert. CUPE zegt dat haar afwijzing ongekend is gezien het specifieke wettelijke kader waarop in dit geval een beroep wordt gedaan (sectie 107).
Reizigers op Toronto Pearson International Airport hebben hun frustratie en verwarring geuit over de verstoorde vluchttijden. Sommigen, hoewel ongemakkelijk, spraken hun steun uit voor de eisen van de stakende stewards voor een eerlijkere compensatie.
De centrale kwestie in het geschil is de al lang bestaande praktijk om cabinepersoneel alleen tijdens de vluchturen te betalen. Cabinepersoneel in zowel Canada als de Verenigde Staten eist steeds meer betaald te worden voor alle gewerkte uren, inclusief grondtaken zoals het instappen van passagiers.

